۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

آیت الله بیات زنجانی: خبرگان، به آيين نامه دوران امام برگردد


خبرگان، به آيين نامه دوران امام برگردد

سلام ـ آيت‌الله بيات زنجاني در ديدار با اعضاي شوراي سياستگذاري سايت سلام گفت: ولي فقيه غير از اينكه بايد عادل باشد بايد از قانون اساسي و خبرگان رهبري هم تبعيت كند وهرگاه اين شرايط را از دست بدهد خود به خود از جايگاه خود محروم مي شود.
در اين ديدار اعضاي شوراي سياستگذاري سايت سلام، ضمن ارائه گزارشي از روند فعاليت سايت نسبت به دور شدن از خط امام اظهار نگراني كرده و خواستار مداخله بزرگان قوم از جمله مراجع معظم براي جلوگيري از انحراف از خط امام شدند.
آيت الله بيات زنجاني نيز با تاكيد بر مستقل بودن رسانه ها و بيان واقعيت از جانب آنها نسبت به تحولات بعد از انتخابات سخنان مهمي مطرح كردند.
اين مرجع تقليد شيعه در خصوص ولايت فقيه و نقش آن در جامعه و چگونگي نظارت بر آن گفت: كلمه مطلقه معناي فوق قانون بودن نيست بلكه به معناي ولايت عام است، ولايت عامه در مقابل ولايت امور حسبيه است. امثال مرحوم آقاي خويي معتقد بودند كه ولايت فقط در امور حسبيه است ما مي گوييم منحصر به امور حسبيه نيست بلكه مي تواند حاكم سياسي باشد نه اينكه به معناي فوق قانون باشد در واقع اين نظر در برابر برخي فقها بود كه مي گفتند ولایت مجتهد در عصر غيبت فقط در امور حسبيه است. وي خاطر نشان كرد: ولايت مطلقه از دو چيز نشات مي گيرد علم مطلق و قدرت مطلق كه فقط در خداست. خداوند عالم ولايت مطلق را دارد ولايت رسول اكرم و اميرالمومنين محدود است ولي فقيه غير از اينكه بايد عادل باشد بايد از قانون اساسي و خبرگان رهبري هم تبعيت كند ضمن آنكه بايد قانون عادي را هم رعايت نمايد و جالب است كه هرگاه اين شرايط را از دست بدهد خود به خود از جايگاه خود محروم مي شود و اين نص صريح قانون اساسي است نه حرف من.
آيت الله بيات زنجاني در واكنش به اظهار نگراني اعضاي شوراي سياستگذاري سايت سلام و نااميد بخش عظيمي از مردم نسبت به آينده گفت: الان بيشتر بايد اميدوار بود اين جريان يك نعمت الهي بود تا مردم به مباني فكري شان برگردند. اين مرجع تقليد تصريح كرد: بنده معتقدم خبرگان بايد به آيين نامه دوران امام برگردد و به معناي واقعي از ميان علما انتخاب شوند نه اينكه شوراي نگهبان اينها را تاييد كند. وي تاكيد كرد: وقتي خبرگان مستقل شد مي تواند به اعمال رهبري نظارت كند چراکه رابطه خبرگان با رهبري عينا مثل رابطه مجلس و دولت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.