۱۳۸۸ مرداد ۲۶, دوشنبه

حداقل 69 کشته، 4000 بازداشتی

آمار های نیروی انتظامی نادرست است
در حالی که نماینده میرحسین موسوی در دیدار با نمایندگان مجلس،فهرستی شامل نام 69 تن از کشته شدگان حوادث اخیر را ارائه کرده، سردار رادان آمار های منتشر شده در رسانه ها را "عملیات روانی" خوانده است. از سوی دیگر همزمان با سخنان فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر اینکه "من مقصر فجایع کهریزک هستم"، آمار قوه قضائیه نشان می دهد تعداد بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات، حداقل 4 برابر رقمی است که نیروی انتظامی در گزارش تیر ماه خود اعلام کرده بود.
علیرضا بهشتی نماینده مهندس موسوی در "هیات ویژه آسیب دیدگان" دیروزبا شرکت در جلسه نمایندگان عضو کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان پس از انتخابات 22 خرداد،فهرستی را
ارائه کرد که به گفته وی شامل اسامی 69 نفر از کشته شدگان ناآرامی های پس از انتخابات است. او در این جلسه همچنین لیستی شامل اسامی 220 تن از بازداشت شدگان را نیز عرضه کرد.
در حالی که بسیاری از خانواده کشته و مفقود شدگان ناآرامی های دو ماه گذشته از سوی ماموران امنیتی تهدید شده اند تا از پیگیری آشکار وضعیت بستگان خود اجتناب کنند، حسینی بهشتی به نمایندگان مجلس توصیه کرد با انتشار فراخوانی از خانواده ها بخواهند در مورد اتفاقات رخ داده برای عزیزان شان به این کمیته گزارش دهند. فعالین حقوق بشر بر این باورند که در صورتی که فشار از روی خانواده ناپدید شدگان حوادث اخیر برای پیگیری و گزارش وضعیت وابستگان شان برداشته شود، آمار کشته شدگان به شدت افزایش خواهد یافت.
در این جلسه که به ریاست علاالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی برگزار شد، نماینده مهندس موسوی ضمن ارائه گزارشی از نوع فعالیت کمیته منتخب موسوی و کروبی، تاکید کرد که فعالیت این کمیته "انسان دوستانه" بوده و ماهیتی "سیاسی" نداشته است.
در این دیدار که اولین ملاقات یک نماینده رهبران معترضین به انتخابات با نمایندگان مجلس به شمار می رود، علیرضا حسینی بهشتی دیگر پیشنهاد خود به کمیته ویژه مجلس را، اختصاص کمک برای "درمان" آسیب دیدگان اعلام کرد. وی همچنین در خصوص فشارها و آزارهای بسیاری که در دو ماه اخیر به بازداشت شدگان وارد شده است، از تهیه گزارش مستندی در مورد ضرب و شتم زندانیان خبر داد که قرار است آن نیز در تکمیل پرونده خشونت ها علیه مردم در اختیار مجلس گذاشته شود.
نگرانی رادان
در همین حال سردار رادان که از او به عنوان یکی از عاملین اصلی اعمال خشونت شدید علیه بازداشت شدگان در زندان کهریزک یاد می شود، ضمن اظهار نظری کشته شدن 69 نفر در بازداشتگاه کهریزک را تکذیب کرد. این اظهارنظر در حالی مطرح شده که بر اساس گزارش "هیات ویژه آسیب دیدگان" تمامی کشته شدگان در بازداشت کهریزک جان خود را از دست نداده اند. به باور برخی صاحب نظران،اظهارات شتاب زده جانشین فرمانده نیروی انتظامی بی ارتباط با فشارهایی که بر او به عنوان عامل اصلی خشونت های کهریزک وارد می شود نیست.
در همین راستا رادان در خصوص انتقادهای شدید برخی محافظه کاران از عملکرد نیروی انتظامی در شکنجه بازداشت شدگان، از ایجاد "تشکیک در درون ما" بر اثر آنچه وی "جنگ روانی" نامیده، شدیدا ابراز نگرانی کرد. این مقام نظامی ضمن اذعان به کشته و شکنجه شدن بازداشت شدگان کهریزک، در عین حال آمار های معترضین در مورد کشته شدگان را "عملیات روانی خواند : "البته استاندار تهران آخرین آمارها را داده است كه از نظر پلیس هم تائید شده است و این آمارهایی كه در برخی سایت‌های خبری قرار می‌گیرد، طبیعی است چون آنها وظیفه آمارسازی را داشته و عملیات روانی آنها آن‌قدر دقیق بود كه با این شایعه بعضی‌ها را تحت تاثیر قرار داده بودند."
رادان در باره نامه مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی هم که در آن شدیدا نسبت به انتشار اخباری مبنی بر تجاوز جنسی به مردان و زنان در زندان های جمهوری اسلامی ابراز نگرانی شده، بدون رد ادعای مهدی کروبی خاطرنشان کرد: "من فرد سیاسی نیستم، سوالاتی در رابطه با پلیس از من داشته باشید!"اپاسخی که بر شائبه تجاوز در زندان ها دامن بیشتری زده است.
نیروی انتظامی حداکثر تعداد کشته شدگان را ابتدا 20 و چندی بعد 30 نفر اعلام کرد؛ این آمار در تناقض با آمار واقعی منتشره از سوی نهاد ها و کمیته های مستقل پیگیر حقوق بشریست که کشته شدگان حوادث اخیر را بین 200 تا 300 تن می دانند. با این حال رادان در مورد صحت اخبار پلیس گفته است: "پلیس و سایر دستگاه‌ها آن‌قدر با مردم صادق هستند كه بتوانند اخبار را به درستی در اختیار مردم قرار دهند."

احمدی مقدم: من مقصر هستم
در همین حال مافوق آقای رادان، یعنی سردار احمدی مقدم که تا پیش از این حاضر نبود مسئولیت کشته شدن افراد در کمپ کهریزک را بپذیرد، پس از انتقادهای شدید از سوی مخالفان دولت و همچنین برخی نمایندگان مجلس اعتراف کرد در بازداشت ها و اتفاقات اخیر در کهریزک "مقصر" بوده است. هر چند وی همچنان مصرست علت کشته شدن بازداشت شدگان را به عللی غیر از ضرب و شتم از سوی ماموران نیروی انتظامی معرفی کند: "كشته شدگان در این بازداشتگاه بر اثر ضرب و جرح فوت نكرده‌اند بلكه بر اثر یك بیماری ویروسی جان باخته‌اند." احمدی مقدم که گفته است نمی خواهد از زیر مسئولیت حوادث کهریزک شانه خالی کند، توضیح نداده است که آیا می خواهد از مقام خود استعفا خواهد داد یا خیر.
از سوی دیگر امروز
گزارشی توسط سخنگوی قوه قضائیه منتشر شده که تمامی آمارهای نهادهای انتظامی درباره تعداد بازداشت شدگان حوادث اخیر را نقض می کند. علیرضا جمشیدی دیروز در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران،تعداد کل بازداشت شدگان اخیر را "چهار هزار" نفر عنوان کرد، در حالیکه احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی طی اظهار نظری یک چهارم این تعداد را به عنوان تعداد بازداشت شدگان عنوان و تصریح کرده بود 1032 نفر در ناآرامی های پس از اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده اند.جمشیدی در توضیح آمار خود تاکید کرد سیصد نفر از این افراد همچنان در بازداشت به سر می برند. خبرگزاری
C N M

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.