۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

فرهنگنامه سبز: مجری


ابراهیم نبوی

مجری( Mojri ): اجرا کننده. عمل کننده. عامل. کسی که چیزی را عملیاتی یا عملیاتی را توجیه کند. جمع غلط: مجاری. جمع درست: مجری ها. جمله با جمع غلط: " مجاری رسانه ملی برای مردم بسته شد." مجری تلویزیون: " کسی که توی چشم مردم نگاه می کند و خبر دروغ می دهد." شریک جرم. کسی که مردم هر روز سری به خواهر و مادرش می زنند و ذکر خیرشان را می کنند. جنس بد: کامران نجف زاده، مرآتی. جنس خوب: عادل فردوسی پور. جنس متوسط: فعلا نداریم. کاربرد در جمله: " مجری تلویزیون زندانیان را بازجویی کرد." کاربرد دوم در جمله: " مجری رادیو جوان بخاطر پخش برنامه دستگیر شدن گزارشگر توسط پلیس، اخراج شد."
کلمه و ترکیب: مجاری رسانه ملی: " توجیه کنندگان کودتا"، مجاری اداری: " مجری هایی که از دستور اطاعت می کنند و از شعورشان تبعیت نمی کنند."، مجاری بسته: " مجری هایی که دهان شان را باز و عقل شان را بسته اند."، مجاری ادراری: " مجری هایی که در مقابل دریافت حقوق دروغ می گویند." ادرار: " دستمزد"( مرا در نظامیه ادرار بود، سعدی: به من در نظامیه مستمری می دادند.)، مجاری تنفسی: " مجریانی که در خفقان کاری می کنند که آدم بتواند نفس بکشد." مجری 20 و30: " کسی که هم دروغ می گوید و هم می خندد."
آیا یک مجری مجبور است دروغ بگوید؟ نه، او می تواند یک کار شرافتمندانه پیدا کند.آیا مجری باید با زندانی مصاحبه کند؟ نه، این وظیفه بازجوست.آیا مجری اگر بخواهد شغل شریفی پیدا کند، سخت است؟ نه، خیلی هم ساده است.آیا مجری اگر بخواهد احترامش را حفظ کند، می تواند؟ بله، نباید دروغ بگوید.آیا مجری می تواند فرق دروغ و راست را تشخیص دهد؟ بله، بسادگی.
مجری در ادبیات فولکلوریک: " دولت که سرپائین می ره، مجری خبر دروغ می خونه"، " اون قدر دروغ گفته که مجری 20 و 30 شده"، " از درد لاعلاجی، به نجف زاده می گه مجری."، " از دور دل می بره، از نزدیک دروغ می گه"، اگه مجری یه بگه ماست سفیده، لابد سیاهه"، " کسی که به ما نپریده بود، مجری ورپریده بود."، " با اون خبرهای راستت، با اون قیافه خوبت، با اون صدای قشنگت، چه جوری باورت کنم؟"، " مجری بعد از کودتا، زنگوله پای تابوته."، " به بازجو گفتن شاهدت کیه؟ گفت مجری تلویزیون"
رباعی مجری صدای ملک محمود این است
آن کس که نمود بود نابود، این است
از رای به باد رفته ات یاد مکن
حالی خوش باش زانکه مقصود این است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.