۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

پیوند تازه علما و جنبش، محصول مقاومت مردم

پیوند تازه علما و جنبش، محصول مقاومت مردم
شبکه
جنبش راه سبز (جرس): تداوم اعترض مردم به نفی جمهوریت، سلب حق انتخاب، نادیده گرفتن نظر آنها در نحوه اداره کشور و تداوم اعتراض به اعمال خشونت عریان علیه اعتراضات آرام و مسالمت آمیزشان که با حمایت جمعی از علما همراه شده، پیوندی تازه میان جنبش سبز و علما و حوزه های علمیه ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار جرس، اگرچه دو تن از شاخص ترین رهبران جنبش یعنی خاتمی و کروبی از روحانیون به شمار می روند، ولی پیوند علما و جنبش در سطح میانی از زمانی جدی تلقی شد که آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه در حرکتی ارزشمند صدای ملت را شنید و حاکمیت را برای برخورد ناصواب با مردم مورد سرزنش قرار داد. با این حرکت هاشمی، علمای بسیاری هر روز با صدور بیانیه و اطلاعیه ای به جنبش سبز و مردمی ایرانیان پیوستند.
در سطح علمای طراز اول و مراجع همانند گذشته آیت الله العظمی منتظری پیشتاز دفاع از حقوق مردم و اعتراض به ستمگران بوده است. آیت الله العظمی موسوی اردبیلی و آیت الله العظمی صانعی نیز از جنبش سبز حمایت کرده اند. آیت الله طاهری، آیت الله بیات زنجانی و آیت الله دستغیب بیانیه هائی متین در راه سبز مردم منتشر کرده اند.
در تازه ترین اقدام، آیت الله الله العظمی صانعی با صدور بیانیه ای در حمایت از بیانیه مشترک خاتمی، کروبی و موسوی، حمایت قاطع خود را از جنبش سبز اعلام کرده است. در متن بیانیه آیت الله صانعی که نسخه ای از آن در وب سایت ایشان قرار گرفته، خطاب به رهبران جنبش آمده است:تظلم های کتبی شما بزرگان که گویای تعهدتان به اسلام و اهداف مقدس جمهوری اسلامی که توسط امام امت (سلام الله علیه) ترسیم گردیده، دریافت شد.همانطور که همگان می‌دانند میزان رأی ملت است و مردم طبق منشور قانون اساسی باید بر سرنوشتشان حاکم گردند. بر این اساس باید به سمتی حرکت کنیم که منطق، آزادی بیان، صدق و راستی و دفاع از حقوق انسان ها جایگزین ظلم، ستم، دروغ و شکنجه روحی و جسمی ـ که ماحصل دولت‌های غیر مردمی، مستبد و خودخواه است ـ گردد. اما متاسفانه همانطور که در نامه شما اشاره شده، مدتی است که شاهد افتراء، دروغ و تضییع حقوق مردم، بازداشت و زندانی نمودن، ظلم و آزار و شکنجه‌های روحی و حتی کشتن مردمی که برای دفاع از حق خود تظاهرات مسالمت‌آمیزی را داشته اند، هستیم.
اینجانب به حکم لزوم جلوگیری از ظلم ظالمین به همه کسانی که سببا یا مباشرا در ضرب و جرح و قتل و زندانی کردن انسان‌ها از اقشار مختلف مردم دخالت می‌کنند و به اذیت و ایذاء آنها در زندان‌ها و سلول‌ها ـ که خود ظلم مضاعفی به آنان می‌باشد ـ می‌پردازند می‌گویم که اینگونه ظلم‌ها به کسانی که هیچ پناهگاهی جز خداوند ندارند از گناهان کبیره به شمار می‌رود و آنقدر بزرگ و خلاف انسانیت و معصیتی فوق‌العاده است که سه امام معصوم به سه فرزند خودشان (علیهم السلام) که آنها هم امام بوده‌اند و برای درس به دیگران وصیت کرده‌اند که باید از آن فاصله گرفت و به آن نزدیک نشد: «ایاک و ظلم من لایجد علیک ناصراً الا الله» لذا امیدوارم تا دیر نشده زمینه آزادی تمام زندانیان و اجازه برگزاری مراسم به خانواده شهدای حوادث اخیر داده شود و آمرین و عاملین و محرکین و همه آنها که به نحوی در بروز حوادث اخیر دخیل بوده‌اند توبه نموده و رضایت مضروبان و آسیب‌دیدگان را جلب نمایند و در یک جمله به نصایح خیرخواهانه آیت‌الله هاشمی دامت افاضاته توجه کرده و به آن عمل نمایند تا پرونده دولت بیش از مساله انتخابات و عدم مشروعیت شرعی و مقبولیت که به وسیله قانون اساسی با رأی قطعی و بدون تردید توده مردم حاصل می‌شود، سنگین‌تر نگردد و حقوق اولیه مردم تضییع نشود و به جای توجه به اعتراض توده‌های مردم در داخل و خارج، سینه و قلب جوانان را نشانه نروند که همه ظلم‌ها و اذیت‌ها و اعتراف‌گیری‌ها و دروغ‌پردازی‌ها نه تنها منجر به تقویت حکومت نمی‌شود بلکه موجب ضعف و بغض مردم نسبت به حکام خواهد شد و در نهایت ناله مظلومان، قطعا ذلت و گرفتاری ستمکاران را در زمانی نه چندان دور به دنبال خواهد داشت.
در خاتمه این بیانیه آمده است: همانطور که قبلا گفته‌ام، بار دیگر به شما و همه ملت شریف و عزیز ایران اسلامی در داخل و خارج و همه کسانی که تلاش می‌کنند صدای مظلومین معترض به انتخابات را به گوش جهانیان برسانند عرض می‌کنم که مبادا فشارها و اذیت‌ها و حق‌کشی‌ها موجب یأس و ناامیدی شما گردد و خواسته ستمکاران تحقق یابد بلکه باید راه احقاق حق را بدون خشونت و با رعایت حفظ امنیت و رفتار مسالمت‌آمیز ادامه داد. خداوند را شاکرم که شما آقایان با حفظ وحدت، که رمز پیروزی شماست و اتحاد توده‌های مردمی را نیز به دنبال خواهد داشت، توانسته‌اید همگام و همفکر با یکدیگر به جلب و جذب مردم مخصوصا نسل جوان بپردازید و شهد شیرین دفاع از حقوق انسان‌ها و حاکمیت مردمی را به یادگار بگذارید.
از مردم عذر خواهی کنید و به آنها برگردید
آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، از علمای بنام شیراز و از اعضای خانواده‌ی اصیل دستغیب، نیز با صدور پیامی شدیداللحن به نامه‌ی منتسب به اکثریت اعضای مجلس خبرگان رهبری واکنش نشان داد و از آنها خواست عذرخواهی کنند و به خواست ملت برگردند.چند روز پیش نامه ای مجعول با عنوان اکثریت مجلس خبرگان منتشر و از مواضع آیت الله هاشمی رئیس مجلس خبرگان در نماز جمعه انتقاد شده بود.در نامه آیت الله دستغیب که در وب سایت ایشان منتشر شده آمده است:بیانیه‏اى را مشاهده کردم که جمعى از نمایندگان مجلس خبرگان رهبرى صادر کرده‏اند. اینجانب به عنوان یکى از اعضای خبرگان و منتخب مردم فارس عرض مى‏کنم: مى‏فرمایید چهل میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند. اما سؤال اینجا است که سخن اکثریت ایشان این است که رأى ما کجا رفت؟ اگر شما به این خواسته آنها احترام مى‏گذاشتید و اهمیت مى‏دادید که الان هم دیر نشده، چنانچه صندوقى باقى باشد بازشمارى مى‏کردید، بر شما معلوم مى‏شد که خواست آنها غیر عقلایى نبوده.
بعضى افراد فکر مى‏کنند که دفاع از خطبه روز جمعه ۲۱/۴/۸۸ آیةاللَّه هاشمى دفاع از شخص هاشمى و مقابله با مخالفین هاشمى است، در صورتی که هر شخص فهیم این خطبه را تقدیر مى‏کند و نقطه قوّت جهت استمرار جمهورى اسلامى ایران مى‏داند، چون مطالب جناب آقاى هاشمى همان مطالبات مردم است که امام امت‏(رحمه الله) براى آنها احترام قائل بود.
شما آیة اللَّه هاشمى رفسنجانى را نصیحت کردید، اما ظاهراً فراموش کرده‏اید که بعد از فوت امام امت (رحمه الله) بدون فوت وقت و با وجود حضرات آیات صافى گلپایگانى و اردبیلى و مشکینى و امینى و دیگر بزرگان از علما، ایشان براى حفظ نظام همه توان خود را گذاشت و با سخنان خود خبرگان را آماده کرد که به حضرت آیةاللَّه خامنه‏اى رأى بدهند، با آن حساسیت زمانى که یقیناً مکتوب است، آنگاه کسى نگفت خلاف نظام سخن مى‏گوید و خلاف نظام عمل مى‏کند، موجب تفرقه شده، اما اکنون که حقایقى بر خلاف میل شما مى‏گوید و بر همه شما خوب واضح است که حقیقت چیست، حالت اعتراض دارید. این انصاف است؟ پس غرض از این بیانیه حفظ نظام نیست.
شما توصیه به اخلاق مى‏کنید. خوب بود از آن همه خلاف شرع‏ها که در مناظره تلویزیونى روى داد، نهى مى‏کردید، و خوب بود شما به شکنجه‏هاى نامشروع در زندانها که هر روز جسدهایى تحویل داده مى‏شود، اعتراض مى‏کردید. مطمئن باشید که مردم اگر با آنها به صداقت رفتار شود، همه مخلص علما و روحانیون صادق هستند. شما را به خدا، هنوز هم دیر نشده، در عوض اینهمه تهمت‏ها، سرکوبها، نسبت ارتداد دادن، ضد ولایت فقیه خواندن، نسبت به عمال خارجى دادن و متهم کردن افراد به دستور گرفتن از خارج و براندازى نظام و هر شخصیت و یا جمعیتى را به نحوى از اطراف خودتان دور کردن؛ بیایید در عوض این کارها، دست مهر و محبت به سر مردم بکشید، زندانی‌ها را آزاد کنید، عذرخواهى کنید، با آزادى آنها به خواست اکثریت گوش دهید. ببینید چقدر لذت مى‏برید از دوستى، از محبت واقعى، از رحمت خداوند.در خاتمه این پیام با اشاره به اینکه گفته می شود اعترافاتی که در زندان گرفته شده به عنوان مدرک جرم بازداشت شدگان تلقی شده است، تصریح دارد: هیچ مرجعى چنین فتوایى جهت صحت چنین اعترافاتى نمى‏تواند بدهد. لذا از نظر شرعى و قانونى مدرک نمى‏باشد.خبرنگاران جرس با پیگیری اخبار بیوت مراجع و علما، آخرین بیانیه ها و پیام های آنان در همراهی با جنبش سبز را منتشر خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.