۱۳۸۸ مرداد ۹, جمعه

اخبار گوناگون1


علیرضا داوودی دانشجوی دانشگاه اصفهان چند ماه پس از آزادی درگذشت

خبرنامه امیرکبیر: علیرضا داوودی دانشجوی دانشگاه اصفهان روز دوشنبه پنج مردادماه و به فاصله چند ماه پس از آزادی از زندان در سن 26 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.
داوودی دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه اصفهان و سردبیر نشریه دانشجویی خاک و از دانشجویان طیف چپ آزادیخواه و برابری طلب در اصفهان بود.
وی طی فعالیت در دانشگاه از تحصیل محروم شده و در 24 بهمن ماه 87 همزمان با بازداشت محمد پورعبدالله در تهران، در شهر شاهین شهر اصفهان بازداشت می شود. هنگام بازداشت مآمورین امنیتی محل زندگی او را مورد تفتیش قرار داده و وسایل شخصی وی را نیز ضبط کردند. داوودی در تاریخ 5 اردیبهشت 88 با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
علیرضا داوودی پس از آزادی از زندان به دلیل شکنجه و آزار روحی و جسمی در زندان، دچار افسردگی شده بود. به گزارش خبرنامه امیرکبیر وی از حدود 20 روز پیش به دلیل مشکلات جسمی و روحی در بیمارستان بستری شده بود که بر اثر ایست قلبی فوت کرد.
محمد پور عبدالله دانشجوی رشته شیمی دانشگاه تهران نیز از 24 بهمن ماه در بازداشت و در بند مالی زندان قزل حصار و در شرایط و محیط نگران کننده نگهداری می شود. برای محمد پور عبدالله در تاریخ 20 مهر وقت دادگاه تعیین شده است و او در حال حاضر به صورت بلاتکلیف زندانی است.
خبرنامه امیرکبیر درگذشت علیرضا داوودی را به خانواده محترم وی و تمامی دانشجویان تسلیت عرض می کند.
-----------------------------------------------------------------------------
دیدار فعالین دانشجویی و اعضای ستاد 88 شهرستان بابل با اشکان ذهابیان

خبرنامه امیرکبیر
عصر روز دوشنبه جمعی از فعالین دانشجویی و اعضای ستاد 88 بابل با حضور در منزل اشکان ذهابیان یكی از دانشجویان بازداشت شده در مازندران، از حال او عیادت كردند.
اشكان ذهابیان دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد است كه در تاریخ 26 خرداد در تحصن دانشگاه مازندران همراه با ضرب و شتم شدید، توسط نیروهای امنیتی و سپاه بازداشت شد. او كه در آغاز بازداشت، خبرهایی مبنی بر در كما بودن وی منتشر شده بود، پس از یك ماه بازداشت هفته ی گذشته آزاد شد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر اشکان ذهابیان که در مدت بازداشتش مورد شكنجه و ضرب شتم شدیدی قرار گرفته است و مدتی را در بیهوشی گذرانده، در حال حاضر نیز از وضعیت جسمانی مساعدی برخوردار نیست.
در این دیدار اشکان ذهابیان با تاكید بر ادامه روند مسالمت آمیز اعتراض، یاس، بیم و نامیدی را آفتی برای اصلاح کشور دانست و قشر پیشرو جامعه (دانشجویان) و مردم را به ادامه راه برای اصلاح کشور دعوت کرد.
وی با آرزوی آزادی تمام دانشجویان و فعالین سیاسی بازداشت شده از دوستان و فعالینی كه در مدت بازداشتش پیگیر وضعیت سلامتی او بودند تشكر كرد.
به گزارش خبرنامه امیركبیر از میان ده ها دانشجویی كه در مدت دو ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی مازندران بازداشت شده اند، تعداد زیادی از این دانشجویان مورد شكنجه ی فیزیكی و ضرب و شتم شدید اداره اطلاعات شهرستان بابل و اطلاعات سپاه این استان قرار گرفته اند.
اكثریت این دانشجویان بازداشتی پس از آزادی، مورد درمان پزشكی و بستری در مراكز درمانی به دلیل عفونت و جراحت قرار گرفته اند.
----------------------------------------------------------------------------

حقه جدید مرتضوی: انتقال سعید حجاریان به یک منزل سازمانی

در پی وخامت شدید اوضاع جسمانی سعید حجاریان، به دستور مرتضوی او را به یک خانه سازمانی منتقل کرده‌اند. این اقدام در پی فشارهای شدید رسانه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته و از بار نگرانی خانواده حجاریان نکاسته است. گفتنی‌ است پیش از این همسر حجاریان با چنین پیشنهادی مخالفت کرده بود و آن را اقدامی در جهت از بین بردن همسرش ارزیابی کرده بود.
«نوروز» در این باره می‌نویسد: یک روز پس از آنکه برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های نزدیک به جناح راست از آزادی سعید حجاریان خبر دادند که سبب ابراز تعجب و بی‌خبری خانواده ایشان از این موضوع شد، سخنگوی کمیته ویژه مجلس در پیگیری حوادث اخیر به نقل از مرتضوی اعلام کرد که سعید حجاریان به یک “منزل سازمانی” که دارای ” امکانات مناسب رفاهی و پزشکی” است، منتقل شده است.
این اظهارات در حالی صورت میگیرد که پیش از این نیز مرتضوی به دکتر وجیهه مرصوصی همسر حجاریان گفته بود که اگر نگران سلامت او هستند، خانه ای را اجاره کنند تا در آنجا از حجاریان نگهداری شوداین پیشنهاد با مخالفت خانواده حجاریان مواجه شده است. زینب حجاریان، دختر دکتر حجاریان این موضوع را ” حقه” مرتضوی دانست و گفت حقه مرتضوی این بوده که پدرم را در خانه امنی که گفته بود تهیه کنیم از بین ببرد.
نکته جالب توجه در سخنان کاظم جلالی که به نقل از سعید مرتضوی اعلام شده اینست که این ساختمان “با توجه به وضعیت جسمی حجاریان، دارای استخر هم می‌باشد”.
قاضی مرتضوی در حالی از این امکانات مناسب سخن می گوید که خانواده حجاریان در آخرین دیداری که با وی داشتند به شدت نگران وضعیت سلامتی او شدند. به گفته آنها سعید حجاریان را ساعت ها در زیر آفتاب 40 – 42 درجه نگه داشته، سپس داخل برده و روی او یخ می ریزند که با توجه به وضعیت بیماری و بدن رنجور و علیل حجاریان این روش شکنجه امکان خونریزی مغزی در وی را بالا میبرد.
زینب حجاریان در اینباره گفته بود: پزشک پدرم گفتند که این قضیه منجر به خونریزی مغزی خواهد شد و با توجه به اینکه یکی از رگ های مغزی پدرم در ترور ایشان به شدت آسیب دیده، اینها می‌خواهند ایشان را دچار خونریزی مغزی کرده و اینگونه بکشند.
اما به نظر می رسد فریب افکار عمومی پایان ندارد. سعید مرتضوی می‌گوید که در مورد سلامتی حجاریان جای نگرانی وجود ندارد و حتی شب گذشته( چهارشنبه) شخصا با حجاریان ملاقات داشته است. البته اینکه مرتضوی شخصا با سعید حجاریان دیدار داشته چگونه موید بر سلامتی دکتر حجاریان خواهد بود نیز خود جای سوال دارد! و اساسا بنا بر تجربیات قبلی نفس این دیدار خود نگرانی ها را تشدید می‌کند.
گرچه جلالی به نقل از مرتضوی می‌گوید امکان رفت و آمد خانواده حجاریان به محل جدید نگهداری او وجود دارد و تاکید می کند که این موضوع به آنها ابلاغ شده است ، اما خانواده و وکیل دکتر حجاریان به کلی از این موضوع بی اطلاع هستند!
همچنان که روزسه شنبه نیز انتشار خبر آزادی” قریب الوقوع ” سعید حجاریان باعث تعجب و شگفتی آنها شد.
بر اساس گزارشی که سایت نوروز، روز سه‌شنبه و پس از اعلام این خبر منتشر کرد، خانواده و وكيل سعید حجاريان از انتشار خبر آزادي سعيد حجاريان ابراز تعجب کرده و اعلام کردند هيچ مرجع رسمي از قوه قضائيه در این مورد پاسخگو نیست و به خانواده و وكيل آنها، نحوه و قرار آزادي ايشان تا اين لحظه اعلام نشده است.
دکتر ریاحی، وکیل سعید حجاریان انتشار خبر آزدی حجاریان را منوط به رویت وی در منزل دانست.
گفتنی است آنچه نگرانی ها را از این انتقال افزایش داده است این است که افرادی که در زندان اوین و زیر نظر سارمان زندانها در بازداشت بسر می برد نسبتا شرایط بهتری را تجربه کرده‌اند و بازجویان در رفتارهایشان مجبور بوده اند حداقل استانداردهای حقوقی را رعایت کنند که به نظر می‌رسد با این انتقال بازجوها با خیالی راحت و بدون هیچ نظارتی می‌توانند رفتارهای خشن و غیر انسانی خود را بر دکتر حجاریان تحمیل کنند.

-----------------------------------------------------------------------------
به مناسبت هفتمین روز عروج وی؛ برگزاری مراسم ختم “محسن” در نجف آباد

گفتنی است طی هفته گذشته و پس از به خاک سپاری مرحوم روح الامینی، تحرک جدی میان مسئولان در رده های مختلف برای پیگیری وضعیت دیگر بازداشت شدگان حوادث اخیر به وجود آمد تا جایی که با دستور و ابلاغ ویژه رهبری مبنی بر پیگیری سریع این مسائل، به عنوان مثال بازداشتگاه کهریزک تعطیل و …
مراسم ختم هفتمین روز پرپر شدن مرحوم محسن روح الامینی نجف آبادی، عصر امروز از سوی خانواده وی در شهرستان نجف آباد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار “تابناک” این مراسم که به همت خانواده دکتر عبدالحسین روح الامینی و جمعی از اقوام، دوستان و آشنایان ایشان تدارک دیده شده بود، از ساعت 4 الی 6.30 امروز عصر در محل مسجد اهل البیت شهرستان نجف آباد برگزار شد.
بنابر این گزارش در این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم، فرهنگیان و دانشگاهیان برقرار بود، ضمن قرائت قرآن برای شادی روح آن مرحوم، تنی چند از مداحان نیز به مرثیه سرایی پرداختند.
گفتنی است طی هفته گذشته و پس از به خاک سپاری مرحوم روح الامینی، تحرک جدی میان مسئولان در رده های مختلف برای پیگیری وضعیت دیگر بازداشت شدگان حوادث اخیر به وجود آمد تا جایی که با دستور و ابلاغ ویژه رهبری مبنی بر پیگیری سریع این مسائل، به عنوان مثال بازداشتگاه کهریزک تعطیل و کمیته های ویژه ای از سوی مسئولان ـ شورای عالی امنیت ملی، قوه قضاییه و همچنین نمایندگان مجلس ـ برای بررسی این موضوع تشکیل شد.

----------------------------------------------------------------------------
واکنش آمریکا به سرکوب بهشت زهرا

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه از سرکوب سوگواران مراسم چهلم جان‌باختگان اعتراضات ایران انتقاد کرد و آن را «ناراحت‌کننده» خواند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آیان کِلی،‌سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت:«به نظر من، به‌ویژه این‌که نیروهای امنیتی برای در هم شکستن یک تظاهرات در گورستان از زور استفاده می‌کنند امری ناراحت‌کننده است.»
وی افزود:«ما در کنار ایرانیانی هستیم که به دنبال حق جهان‌شمول خود برای آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز هستند.»
روز پنج‌شنبه، هزاران تن از افرادی که برای سوگواری جان‌باختگان سرکوب‌های پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران به بهشت زهرا رفته‌بودند با سرکوب نیروهای مسلح دولتی مواجه شدند. سوگواری روز چهلم کشته شدن ندا آقاسلطان، دختری که فیلم جان دادن او در خیابانی در تهران بازتابی گسترده داشته‌است مناسبت اصلی این تجمع بوده‌است.
آیان کلی در سخنان خود در اشاره به سوگواری روز چهلم که در میان شیعیان رایج است افزود:«ناراحت‌کننده است که نیروهای ایرانی سعی کردند گروهی از مردم را که می‌کوشند یک مراسم مهم اسلامی را به‌جا آورند متفرق کنند.»
نیروهای دولتی، روز پنج شنبه هم‌چنین با استفاده از گاز اشک‌آور و ضرب و شتم سعی در سرکوب تجمعات اعتراضی مصلی و خیابان‌های مرکزی تهران داشتند.
اعتراضات در ایران پس از اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفته‌است. معترضان معتقد به «تقلبات گسترده» در شمارش آرای این انتخابات هستند.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده پیش از حوادث انتخاباتی ایران، سعی در ترمیم روابط با جمهوری اسلامی داشت. آقای اوباما خشونت دولتی ایران علیه تظاهرکنندگان را محکوم کرده‌است ولی هم‌چنین اعلام کرده که کشورش «در امور داخلی ایران دخالت نخواهد کرد».
نقل از خرداد88

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.