۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

اتصال فيبرنوري به منازل در ايران آغاز شد

همشهري - طاهره ساعدي : بالاخره پس از چندين سال طلسم اتصال فيبر نوري به منازل شكسته شد و به گفته يك مقام شركت مخابرات قرار شده اجراي آزمايشي اين پروژه مهم در 2‌ استان بوشهر و مازندران آغاز شود . مديرعامل شركت مخابرات ايران 15 فروردين از اجراي پروژه اتصال فيبرنوري به منازل (fibre to home) در 2 استان بوشهر و مازندران به‌صورت آزمايشي خبر داد و گفت: اين طرح در كشورهاي مختلف دنيا انجام شده و در كشور ما نيز انجام آن ممكن است اما اجراي آن به نياز كاربران بستگي دارد.


صابر فيضي در گفت‌وگو با مهر با بيان اينكه برخي اقدامات اجرايي اين پروژه انجام شده است، افزود: فاز آزمايشي اين طرح در 2 استان بوشهر و مازندران به اتمام رسيده اما اجراي عمومي آن هنوز مقرون به صرفه نيست.
وي با بيان اينكه با اجراي پروژه fibre to home به جاي كابل مسي به كاربران خانگي، ادارات و مؤسسات، فيبرنوري ارائه مي‌شود، گفت: فيبرنوري سرعت ارتباط را در حد چشمگيري افزايش مي‌دهد اما جايگزيني فيبرنوري به جاي كابل مسي زماني مقرون به صرفه خواهد بود كه محتواي ديجيتال بسيار زيادي روي شبكه‌ها تعريف شود و كاربران نياز به داشتن سرعت بالا را احساس كنند اما در حال حاضر كاربران از اكثر كاربردهاي اينترنت و شبكه‌هاي مخابراتي آگاه نيستند و از آن استفاده نمي‌كنند.
دكتر جواد صالحي، مدير آزمايشگاه شبكه‌هاي نوري دانشكده برق دانشگاه صنعتي شريف و مجري پروژه اتصال فيبرنوري به منازل در اين دانشگاه با ابراز خرسندي از درك اهميت اين موضوع در وزارت ارتباطات به همشهري گفت: ما از 6‌سال پيش در آزمايشگاه، اتصال شبكه‌هاي فيبرنوري به دانشگاه را شروع كرديم.
هر چند در حال حاضر در زمينه اجرايي شدن آن در كشور از تجربيات و مطالعات پژوهشي ما استفاده‌اي نشده است كه البته مي‌توانست در رفع بعضي مشكلات و نواقص ايجاد شده حين انجام كار مؤثر باشد، ولي خوشحاليم كه در معرفي اين تكنولوژي نقش داشتيم و نگاه وزارتخانه در اين زمينه تغيير يافته است.
به گفته دكتر صالحي، دنيا به سمت اين تكنولوژي پيش مي‌رود. در حال حاضر اجراي اين پروژه در ژاپن 60‌درصد پيش رفته است و در كشورهاي اروپايي مانند سوئيس، آلمان، هلند و برخي كشورهاي ديگر و به‌طور وسيع در آمريكا در حال اجراست؛ حتي گوگل قصد دارد براي ارائه برخي سرويس‌هاي جديد خود، پروژه اتصال فيبرنوري به منازل را پياده‌سازي‌ كند. سرعت اينترنت در نسل دوم پروژه اتصال فيبرنوري به منازل حدود 5/2 تا 5 گيگابيت در ثانيه خواهد بود.
دكتر صالحي با اشاره به اين موضوع ‌افزود: به اين ترتيب شما قادر خواهيد بود يك كتاب را از يك كتابخانه معروف دنيا فقط در عرض چند صدم ثانيه دانلود كنيد يا به تمام بازارهاي دنيا دسترسي داشته باشيد. از سوي ديگر در كاهش ترافيك نيز تأثير بسيار زيادي خواهد داشت بنابراين در تمام عرصه‌هاي جامعه تأثير مثبت خواهد داشت.
وي ادامه داد: بهره‌وري از اين تكنولوژي نياز به سياستگذاري، سرمايه‌گذاري زياد و همچنين بازنگري بعضي قوانين مثل محدوديت سرعت استفاده از اينترنت دارد؛ با اين حال قابل پياده‌سازي‌ است.
فناوري اتصال فيبرنوري به منازل به‌صورت چشمگيري در دنيا در حال گسترش است و در سال‌هاي اخير در دستور كار بسياري از كشورها قرار گرفته و به‌عنوان يكي از راه‌هاي برون‌رفت از عقب‌ماندگي ديجيتال عنوان شده است.
چنانچه اين طرح از سوي مسئولان مخابرات مورد توجه قرار گيرد و سرمايه‌گذاري كلاني روي آن شود، به‌طور قطع مي‌تواند مشكل اينترنت كشور را با بازده فني و اقتصادي بالاي خود به كلي برطرف كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.