۱۳۸۹ فروردین ۱۴, شنبه

انتظار کشور های اسلامی از آموزش وپرورش ایران

مدير کل دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد :
برنامه درس ملي همچون قانون اساسي، سند مادر تلقي مي شود .

ذوعلم گفت : اجراي طرح برنامه درس ملی ا ز اسفند 84 به صورت رسمي مطرح شد و در فروردين 1385 دبيرخانه آن آغاز به کار کرد . وي  درباره هدف  ازتوليد برنامه ي درس ملي هم گفته است که:اين برنامه مو جب میشود  مجموعه ی  جهت گيري ها و اهداف محتوايي نظام برنامه درس ملي، آموزش و پرورش را در چارچوبي منسجم و مستند و مبتني بر فلسفه ي اسلامي تعليم و تربيت، با استفاده از تجارب همه ي نظام تعليم و تربيت کنوني، از دوره پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي تعريف و تبين شود .
وي برنامه درسی ملی راپاسخ به  ايراد هایی مانند :عدم کارآمدي و تاثيرگذاري مطلوب محتواي آموزشي و پاسخگو نبودن آن به نيازهاي دانش آموزان و در مجموع، برآورده نشدن انتظارات جامعه و خانواده ها از برنامه هاي آموزشي و پرورشي می داند.
مدير طرح برنامه درس ملي با اشاره به تجارب ديگر کشورهامی گوید: بررسي هاي ما نشان داد که حدود 30 کشور داراي برنامه درس ملي هستند اما چارچوب و هدف آنها در کشورهاي مختلف متفاوت است . ما نيز از آغاز با رويکردي بومي و ملي و به صورت مستقل به برنامه درس ملي نگاه کرديم . البته مهم ترين دغدغه ما اين بود که اين سند تقليدي و تکرار وضع موجود نباشد .
وي  يکي از اهداف  اصلی توليد برنامه درسي ملي را ارائه ي يک نمونه عيني از برنامه درس ملي مبتني بر فلسفه اسلامي تعليم و تربيت است و اين انتظاري است که که کشورهاي اسلامي از ما دارند .
دبير کل کميسيون راهبري توليد و تدوين برنامه درس ملي خاطر نشان کرد : برنامه درس ملي سندي مادر تلقي مي شود که بر اساس آن برنامه ريزي درسي صورت مي گيرد، همانند قانون اساسي که يک قانون مادر است و بر اساس آن، قوانين عادي تنظيم و تفسير مي شود . لذا در برنامه درس ملي بايد تصميم گيري هاي کلان صورت گيرد که بسيار خطير و حساس هستند و علي القاعده شوراي عالي برنامه درس ملي، آموزش را يک برنامه مستقل يا رسمي اعلام شده از قبل نمي داند و پيش از آن، کميسيون راهبري طرح با تبحر و دقت کامل اين تصميم گيري ها را خواهند داشت . نکته مهم ديگر ضمانت اجرايي اين برنامه است .
وي در پایان پیش بینی هایی هم کرده است و  افزود ه: پيش بيني مي کنيم که با تصويب اين برنامه، تغييرات گسترده اي در برنامه هاي درسي آموزش و پرورش ايجاد خواهد شد . تامل اجمالي در برنامه درسي فعلي کشور نشان مي دهد تنها 20 درصد اهداف مطلوب را تامين مي کند و يعني 80 درصد اهداف معطل مانده است . البته پيش بيني ما اين است که بعد از تصويب برنامه درس ملي، به دو سال زمان نياز است که زمينه هاي اجرايي آن فراهم شود . همچنين يک دوره 5 تا 7 ساله نيز براي اجراي کامل برنامه درس ملي پيش بيني مي کنيم .

البته وی توضیح نداده که برنامه ای که تهیه و تدوین  ۵سال وقت برده است و دوسال نیاز دارد تا زمینه های اجرا یی شدن ان فراهم شود و یک دوره 5 تا 7 ساله هم برای اجرای کامل نیاز دارد . چگونه با وجود نیاز مندی به 14 سال  زمان جهت فرایند تهیه و تدوین و فراهم ساختن زمینه ها ی اجرایی شدن میتواند به اهداف مورد نظر منجر شود و  با توجه به اینکه بومی نگری در تدوین این برنامه مورد اهتمام بوده به چه صورت انتظار کشور های اسلامی را تامین  می نماید . و کاش اشاره ای هم به نام ونشان این کشور های اسلامی می کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.