۱۳۸۹ فروردین ۲۲, یکشنبه

سخنی با وزیر و مشاوراو در تشکل ها و معلمان منتقد

تعامل و اعتماد بین، معلمان و وزیر ومدارس ووزارتخانه، زمانی اشکارتر می گردد که کارشناسان مو فقیت یا عدم موفقیت و شکست یا پیرورزی هر طرح و ابتکار واندیشه ای را نتیجه همراهی یا عدم همراهی معلمان با اموزش وپرورش می دانند .

معلمان انتظار دارند که حاجی بابایی وزیر هم تشنه ی نقد باشد ، شان معلم نقاد ونکته سنج و حساس به انچه که در آموزش وپرورش می گذرد ، در نظام مدیرتی او از معلم مطیع و بی تفاوت اجل واکرم باشد ، از انتقاد ها و طرح دید گاه ها و تعامل و همفکری با معلمان و تشکل های منتقد و اگاه شدن از تفکرات و میزان رضایتمندی یا نارضایتیشان از طرح ها و برنامه های وزارتخانه استقبال کند .

تعامل و ارتباط دوسویه معلمان و تشکلهایشان با وزارتخانه در دوره فرشیدی اسیب جدی دیده و دیواری از بی اعتمادی بین انها کشیده شد .در دوره فرشیدی پست مشاوروزیر در امو تشکل ها حذف شد و وزیر خود را از اندیشه و تفکر و نقطه نظرات معلمان بی نیاز دانست و وقع ما وقع

حاجی بابایی از مشاور وزیر در امور تشکل ها بخواهد با توجه به در پیش بودن هفته ی بزرگداشت مقام معلم پی گیر وضعیت معلمان زندانی و نوع اتهام و رسیدگی به امور حقوقی انها شود تا وزارت هم به بی تفاوتی در قبال معلمانش متهم نگردد .

همانگونه که تشکل های معلمی از پیام وزیر به این گونه تشکل ها (تشکل های دولت ساز) بر می اشوبند . بر انان نیز فرض است که نه تنها سیاسی کاری نکرده که حتی شائبه کار سیاسی و عهده دار شدن نقش اپو زیسیون را در آموزش وپرورش بازی نکنند و برنامه ونقشه راه خود را بگونه ای تنظیم کنند که از محدوه کار صنفی و حرفه ای خارج نشوند
رسول پاپايي
اول : این که آموزش وپرورش فراگیرترین وزارت خانه است و گستردگی به وسعت جغرافیای ایران دارد و نیمی از شاغلان دولت در این وزارتخانه کار می کنند واین که معلمی  رکن حر کت جامعه به سوی توسعه و تعالی  وفلاح است به تنهایی دلیل خوبی است که تعامل با معلمان و گشودن در یچه هایی جهت ارتباط واقعی و جدی  و دوسویه  با انان  امری اجتناب ناپذیر میباشد . اهمیت این تعامل و اعتماد بین، معلمان و وزیر ومدارس ووزارتخانه، زمانی اشکارتر می گردد که کارشناسان مو فقیت یا عدم موفقیت و شکست یا پیرورزی هر طرح و ابتکار واندیشه ای را نتیجه همراهی یا عدم همراهی معلمان با اموزش وپرورش می دانند .
دوم : حاجی بابا یی از بدنه معلمی است او اهمییت و جایگاه  همراهی معلمان و نقش انتقادات سازنده ی انان  را خوب می داند  و خود در دوران وکالتش همیشه وزیران آموزش وپرورش وبرنامه هایشان را به بوته ی نقد می کشید . اکنون هم معلمان از او انتظار دارند که حاجی بابایی وزیر هم  تشنه ی نقد باشد ، شان معلم نقاد ونکته سنج و حساس به انچه که در آموزش وپرورش می گذرد ، در نظام مدیرتی او از معلم مطیع و بی تفاوت اجل واکرم باشد ، از انتقاد ها و طرح دید گاه ها  و تعامل و همفکری با معلمان  و تشکل های منتقد و اگاه شدن از تفکرات و میزان رضایتمندی یا نارضایتیشان از طرح ها و برنامه هایش  استقبال کند . انها انتظار دارند که  حاجی بابایی برای این تعامل و ارتباط دوسویه   که در دوره فرشیدی اسیب جدی دیده  و دیواری از بی اعتمادی دو سویه را مو جب  شده  طرح و  برنامه داشته باشد و چگونگی فرو ریختن  این دیوار بی اعتمادی را با همکارانش بخصوص مشاورش در امور تشکل ها مهندسی کند و ان را از  مجموعه ی همکارانش در وزارت مطالبه کند .
سوم : اقای حاجی بابایی و مشاور وزیر در امور تشکل ها نیک می دانند که در دوره فرشیدی پست مشاوروزیر در امو تشکل ها حذف شد و وزیر خود را از اندیشه و تفکر و نقطه نظرات معلمان بی نیاز دانست ووقع ما وقع . تلاش های علی احمدی  و باز گشت مجدد این  پست  به علت کو تاهی عمر وزرات او و عمیق بودن شکاف بی اعتمادی به نتایج پر رنگی منجر نشد  ونگاه تشکل ها و معلمان منتقد و وزارت به یکدیگر همراه  با شک و تردید باقی ماند .اما حاجی بابایی جنسش متفاوت است او به نهاد های مردم محور و تشکل های صنفی اعتقاد دارد ، حداقل گذشته او این را نشان می دهد ، قبل از وزرات حامی تشکل های معلمی بوده است . به انتقاد و سازنده بودنش معتقد است .تعامل و ارتباط دوسویه وزارت و مدرسه و معلم ووزیر  از دغدغه هایش است  وهمین دغدغه است که باعث می شود  در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان و چگونگی اداره ان فراخوان دهد . نشان داده است که به دنبال دیدار های چهره به چهره است و ظرفیت سفر های استانی دولت و دیدار با معلمان را ازدست نمی دهد  همه ی اینها در جای خود خوب و قابل تقدیر است .اما اینگونه دیدارها و جلسات وفرخوان ها بیشتر درد دل های شخصی و مشکلات محلی و اداری  و دید گاه های غیر کارشناسی را  در بردارد . اکنون که بارقه هایی از امید  در میان معلمان دیده می شود  شایسته است که  با مطالعه احکام صادر شده در حق معلمان منتقد  توسط  فرشیدی و تغییر وتطیف انها  گامی عملی بردارد و انتقاد سازنده را نیاز وزیر و حق معلمان منتقد و تشکل ها بداند و از مشاور خود بخواهد با رایزنی با وزارت کشور و سایر ار گان ها موانع را از سر راه تشکل ها بردارد.  وحتی از او بخواهد با توجه به  در پیش بودن هفته ی بزرگداشت مقام معلم  پی گیر وضعیت معلمان زندانی و نوع اتهام و رسیدگی به امور حقوقی انها شود  تا وزارت هم به بی تفاوتی در قبال معلمانش  متهم نگردد . به نقطه نظرت و دید گاههای مشاور وزیر در این پست توجه کند وبا حضوراو در شورای معاونین  به همگان نشان دهد که مقرب ترین فرد به مقام وزارت  کسی است که نقطه نظرات معلمان را بیان می کند .
چهارم : نگارنده  به عنوان یک معلم اعتقاد دارد، همانگونه که تشکل سازی به نام معلم یا بها دادن به تشکل های دولتی معلمی گره از مشکلات باز نمی کند . و همانگونه که  تشکل های معلمی از پیام وزیر به این گونه تشکل ها بر می اشوبند . بر انان نیز فرض است که نه تنها سیاسی کاری نکرده که حتی شائبه کار سیاسی و عهده دار شدن نقش اپو زیسیون را در آموزش وپرورش بازی نکنند و برنامه ونقشه راه خود را بگونه ای تنظیم کنند که از محدوه کار صنفی و حرفه ای خارج نشوند و همان گونه که انان از وزیر می خواهند تا آموزش وپرورش رااز بازی های سیاسی و جناحی دور نگه دارند خود نیز با تعامل و منطق و گفتگو با توجه به برخی نشانه ها و حر کتهای  عملی  وزیر  و با حفط رویکرد انتقادی اورا در برداشتن گامهای عملی بزرگ در جهت ارتقا کمی و کیفی حرفه معلمی و اموزش وپرورش و ایجاد رفاه برای معلمان یاری دهند.
 منبع:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.