۱۳۸۸ بهمن ۱۹, دوشنبه

آمار سازی مسئولان برای فرار از پاسخگویی و مسئولیت پذیری ... همه چیز فدای سیاست حتی مقاوم سازی مدارس ! این ها چه گناهی کرده اند ؟

سخن معلم :



این گل های معصوم چه گناهی کرده اند ؟


 اخیرا معاون عمراني وزير آموزش و پرورش اعلام کرده است که 61 درصد مدارس كشور ايمن هستند !
بخوانید :
" معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در گفت‌و‌گوي اختصاصي با ايلنا:


61 درصد مدارس كشور ايمن هستند
از مجموع 100 هزار فضاي آموزشي در كشور 61 درصد آنها ايمن و ضدزلزله هستند/13 ميليون فضاي تخريبي در كشور وجود دارد.
ایلنا: معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه كاري كه در سازمان نوسازي مدارس صورت مي‌گيرد متعلق به نظام و كشور است و ربطي به دولت نهم و دهم ندارد، گفت: از مجوع 100 هزار فضاي آموزشي در كشور 61 درصد آنها ايمن و ضدزلزله هستند.


مرتضي رئيسي پس از گزارش” 40درصد دانش‌آموزان زير سقف ناايمن درس مي‌خوانند” كه روي خروجي خبرگزاري ايلنا قرار گرفت در گفت وگو با خبرنگار ايلنا در توضيح آمار 40 درصدي مدارس ناايمن و با تاكيد بر اينكه 61 درصد مدارس كشور ايمن هستند، گفت: كاري كه در كشور انجام مي‌شود مربوط به نظام و كشور است و اختصاصي به دولت نهم و دهم ندارد و بيمه‌هاي سازمان نوسازي با حقوق‌هاي 400 تا 500 هزار تومان به دنبال كارهاي سياسي نيستند.


وي اگرچه مطالب مندرج در گزارش ايلنارا تكذيب نكرد اما در تشريح وضعيت مدارس ناايمن كشور گفت: مدارس نامناسب ما دو دسته هستند كه برخي با استانداردهاي روز دنيا كه در حال حاضر مطالعات تخصصي براي وضعيت ايمن آنها صورت مي‌گيرد، در مقابل برخي از پروژه‌ها نيز تخريبي هستند 13 ميليون فضاي تخريبي در كشور وجود دارد.


وي با اشاره به اقدامات سازمان نوسازي در مورد وضعيت ساخت فضاي تخريبي كشور گفت: از بين 13 ميليون فضاي تخريبي كشور 2/6 ميليون مترمربع شروع شده است و 6/4 ميليون متر مربع هم تحويل داده شده است كه به اعتبارات ديگر ما با توجه به قانون تخريب و بازسازي مدارس 47 درصد تعهدات قانوني خود انجام داده‌ايم.


رئيسي در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا كه چرا با توجه به بودجه 7 هزار ميليارد دلاري كه مجلس در اين قانون در اختيار دولت قرار داد تنها 47 درصد از تعهدات اين قانون را در پايان امسال كه سال آخر اجراي اين قانون بود انجام داده‌ايد؟ گفت: دولت نتوانست تعهدات قانوني خود را در اين زمينه به ما بدهد و به همين خاطر نتوانستيم 63 درصد از تعهدات قانوني خود را در اين زمينه انجام دهيم با اين وجود دولت در برنامه پنجم توسعه در ماده 27 احكام برنامه پيشنهاد تمديد 5 ساله اين قانون را داده است.


به گزارش خبرنگار ايلنا، ‌قانون تخريب و بازسازي مدارس از جمله قوانين مهم و تاثيرگذار مجلس شوراي اسلامي براي آموزش و پرورش در طول سال‌هاي اخير و بعداز انقلاب اسلامي ايران بوده است كه بودجه‌اي 7 هزار ميليارد دلاري را اختيار دولت گذاشت و اين درحالي است كه پايان سال‌جاري سال آخر اجراي اين قانون است و با اين وجود تنها 47 درصد از تعهدات سازمان نوسازي در اين قانون اجرايي شده است ".
پايان پيام
متاسفانه یکی از بدعت های خطرناکی که در زمان دولت نهم و نیز امتداد آن در " دهم " پایه گذاری و نهادینه شد " آمار سازی " به منظور پوشاندن نقایص و کم کاری ها بود تا شاید بتوان با ایجاد " فضای کاذب روانی " که القا کننده حس خوش باوری غیرواقعی است واقعیات را به " مطلوب " مصادره کرد !


کار تا جایی پیشرفته است که وزیر قبلی و کنونی از مشکل نداشتن آمار دقیق سخن گفته اند چراکه دروغ وقتی فراوان گفته شود به منزله " حقیقت " تلقی خواهد شد !


 واقعیات چه می گویند...


به گوشه ای از آن ها توجه کنید :


30 درصد مدارس كشور نيازمند تخريب و بازسازي و 30درصد مدارس نيز نيازمند مقاوم سازي هستند .


سوم‌ آبان 86، 6 دانش‌آموز يك مدرسه راهنمايي دخترانه در روستاي رود معجن تربت حيدريه در استان خراسان زير آوار آهن و ديوار مدرسه ماندند كه يك نفر در جا كشته و بقيه بشدت دچار جراحت شدند، علت اين حادثه اگر چه بازيگوشي دانش‌آموزان عنوان شد اما نمي‌توان از در و ديوارهاي سست و لرزان مدرسه نيز به عنوان علت اين حادثه چشم‌پوشي كرد.
24 دي 83 آتش گرفتن بخاري مدرسه ابتدايي روستاي سفيلان چهارمحال و بختياري باعث جان باختن 13 دانش‌آموز دختر و پسر شد كه برخي نيز تا 85 درصد سوختگي داشتند.
سال 85 نيز آتش گرفتن بخاري چكه‌اي در دبستان روستاي درودزن استان فارس سوختگي شديد پوست صورت و بدن 6 دانش‌آموز دختر را در پي داشت.
هنوز در بسياري مدارس پايتخت هم كلاس‌‌هاي نموري وجود دارد كه كودكان را بيش از حد ظرفيت در خود جاي داده و بخاري‌هاي گازي آن تنها منتظر يك تلنگر است تا حادثه‌اي ديگر بيافريند يا ديوارهاي نم كشيد‌ه‌اي دارد كه كودكان 7 - 8 ساله ساعت‌ها بر آن تكيه مي‌زنند. همه اينها تصاويري از مدارسي است كه در انتظار 4 ميليارد دلار و اعتبار حساب ذخيره ارزي است.


به گفته رئيس آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با ايسنا، شاهد وجود 70درصد مدارس شهر با ميانگين سني بالاي 35 سال است كه بشدت فرسوده‌اند.
اين مدارس اغلب در مناطق 9، 10، 6 و ... قرار دارند همچنين 100 مدرسه تهراني در سال تحصيلي قبل عنوان اولويت را در تخريب و بازسازي كسب كردند. بنابر اين شهر تهران در كنار كاشان، كرمانشاه، خراسان رضوي و خراسان جنوبي بيشترين تعداد مدارس فرسوده را در خود جاي داده است.
منبع : جام جم - پنجشنبه 04 مهر 1387


تعداد ساختمان هاي مدارس كشور حدود 95 هزار دستگاه است. براساس گفته معاون عمراني وزير در حال حاضر حدود 28 هزار مدرسه مخروبه و همين تعداد مدرسه غيرمقاوم در كشور موجود است و نزديك به هشت ميليون و پانصد هزار دانش آموز در زير سقف هاي نامطمئن درس مي خوانند.
روزنامه اعتماد - شماره1675 - 24/2/87
با یک مطالعه می توان دریافت که از 95 هزار دستگاه ساختمان های مدارس کشور 56 هزار دستگاه آن مخروبه و غیر مقاوم هستند !


به عبارت دیگر ، نزدیک به 60 درصد مدارس کشور ایمن برای درس خواندن و حتی ماندن هم نیستند !


البته بستگی به این دارد که از نظر آقایان محیط مطلوب آموزشی چگونه تعریف می شود ... احتمالا یک چهاردیواری که دارای چند اتاق و سرویس بهداشتی باشد می تواند به عنوان یک مکان آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد !


چشم انداز آینده !


افق و آینده " مقاوم سازی مدارس را رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روشن کرده است .


او با صراحت عنوان کرده است که " اعتباري براي بازسازي مدارس اختصاص نيافته است " !


بخوانید :
" رييس كميسيون آموزش و تحقيقات گفت: در رابطه با بودجه‌هاي عمراني، دولت به بهانه اين‌كه قانون بازسازي و نوسازي مدارس به انتها رسيده و در سال 89 ديگر اين قانون وجود ندارد، اعتباري به بازسازي و نوسازي مدارس اختصاص نداده است، در اين خصوص تنها 158 ميليارد تومان منظور كرده كه سبب مي‌شود بسياري از پروژه‌هاي بازسازي و نوسازي مدارس كه در سال‌هاي گذشته و در سال 88 آغاز شده براي سال 89 دچار عدم پرداخت، با ركود، كندي و يا توقف مواجه شود كه كميسيون آموزش و تحقيقات درصدد است به طريقي آن را جبران كند.
عباسپور افزود: البته براي ما جاي تعجب است چرا كه به دولت مجوز داده بوديم ظرف 4 سال حدود 4 هزار ميليارد تومان به بازسازي و نوسازي مدارس اختصاص دهد ولي متاسفانه نصف اين مبلغ اختصاص يافته است و براي سال 89 هم عملا غير از 158 ميليارد تومان رقم ديگري را براي بازسازي و نوسازي مدارس در نظر نگرفتند، البته حدود 143 ميليارد تومان هم خارج از بازسازي و نوسازي مدارس براي تعميرات مدارس در كل كشور اختصاص يافته كه رقم قابل ملاحظه‌اي نيست."
منبع : ایسنا


آمار سازی و وارونه کردن حقایق تا کی ادامه خواهد یافت ....
این گل های معصوم چه گناهی کرده اند ؟

-----------------------------------------
توضیح سخن معلم :


به نظر می رسد در خبر ایلنا اشنباهی صورت گرفته باشد و آن اعتبار 7 میلیارد دلار است که اشتباها 7 هزار میلیارد دلار ذکر شده است ، اگرچه رقم آن نیز قبلا 4 نزدیک به میلیارد دلار اعلام شده است .


دوست و همکار عزیز ما آقای "  رسول پاپایی " در وبلاگ "  آقاجازه " لینکی در مورد آتش سوزی مدرسه روستای درودزن مرودشت فارس منتشر کرده است که دیدن آن دل هر انسانی را جریحه دار می کند ...


http://iranmanitoba.wordpress.com/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.