۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

سه پیامی که نباید به آن توجه کنید

وقتی در اینترنت هستید و صفحات وب را مرور می کنید یا صندوق پست الکترونیک خود را چک میکنید قاعدتاً پیامهای مختلفی را چه بصورت تبلیغات یا هشدارهای تصویری یا متنی یا بصورت ایمیل دریافت می کنید اما در این میان پیامهای هستند که نباید به آنها توجه و بخصوص عمل کنید. اینها پیامهایی فریبنده با هدف سرقت یا سوء استفاده از اطلاعات شما هستند. بطور کلی سه اصل در بررسی هر پیامی که دریافت یا مشاهده می کنید در نظر داشته باشید.

1. اصل اول: هر پیام یا ارتباطی که به نحوی با اطلاعات مالی یا حساب بانکی شما ربط پیدا می کند.
2. اصل دوم: هر پیامی که به هر نحوی خواستار کلمه عبور هرگونه حساب یا نام کاربری شما ( مانند کلمه عبور ایمیل، وبلاگ،حساب بانکی،سایت و...) باشد.
3. اصل سوم: هر پیامی که به نحوی به دنبال اطلاعاتی هرچند ساده مانند آدرس ایمیل یا نام و مشخصات دیگر شما باشند. سودجویان ممکن است تنها به دنبال بانک اطلاعات از ایمیلهای کاربران برای ارسال اسپم یا فروش آن باشند.
در همین رابطه سه مثال از پیامیهایی که نباید به آن توجه کنید در ادامه ذکر شده است
1. هرگونه پیام در ارتباط با قطع سرویس به شما یا اختلال در سرویس و درخواست برای ارسال نام کاربری و کلمه عبور از طریق ایمیل یا ورود آن در صفحه یا سایت خاصی! این شیوه یکی از روشهای معمول برای فریب کاربران بخصوص در سرویسهای ایمیل مانند یاهو یا سرویسهای پیام رسان فوری و چت هست که ایمیلی برای شما مبتنی بر قطع خدمات شما و مسدود شدن حساب کاربری شما در اینده نزدیک می آید و از شما خواسته می شود نام کاربری و کلمه عبور خود را یا در ایمیل یا در صفحه خاصی وارد کنید و این قضیه در نهایت به سرقت اطلاعات و هک ایمیل یا حساب کاربری شما منتهی خواهد شد.
بطور معمول و در اکثر مواقع هیچ سایتی به شما اخطاری در این زمینه و بدین شکل نمی دهد و همچنین آنها نیازی به کلمه عبور شما ندارند. همچنین دقت کنید از طریق لینک های داخل یک ایمیل وارد سایتی که نیاز که ورود کلمه عبور شما هست نشوید و یا حداقل به آدرس نشان داده شده در مرورگر هنگام ورود هرگونه کلمه عبور یا اطلاعات حساب مالی خود دقت کنید.
2.به پیامهای متنی یا تصویری که به شما مژده برنده شده در یک لاتاری یا قرعه کشی (بخصوص اگر شخصاً در چنین مسابقات یا قرعه کشی ها شرکت نکردید) توجه نکنید. برنده شدن به عنوان مثلا صد هزارمین بازدید کننده ! یا برنده شده در قرعه کشی بین حسابها یا ایمیل کاربران و... پیامهایی معمول است کهتوسط افراد سودجو برای فریبو کسب اطلاعات شما (حتی اگر شده یک آدرس ایمیل) استفاده می شود و مطمئن هم باشید که جایزه ای هم در کار نیست جز آنکه در ساده ترین حالت صندوق پست الکترونیک شما در آینده پر شود از ایمیلهای اسپم!
3.مژده پورسانت مناسب، شراکت در یک سرمایه گذاری یا انتقال وجه بین دو کشور، واریز پول به هر دلیلی به حساب بانکی شما و درخواست مشخصات حساب بانکی شما و خلاصه هر گونه پیامی که به نحوی چه در اولین پیام و چه در ارتباطهای بعدی و حتی برقراری دوستیهای مجازی از شما مشخصات حساب بانکی شما یا کارت اعتباری شما را بخواهد. البته این مورد در بین کاربران ایرانی کمتر پیش می آید اما متاسفانه تاکنون میلیونها تومان از بازرگانان ایرانی که کارت اعتباری داشته اند کلاه برداری شده است. اگر کسی در آفریقا،آسیا یا اروپا و آمریکا مشکلی دارد و میخواهد پول خودش را حساب شما واریز کند و بعد هم درصدی به شما بدهد مطمئن باشید میخواهد کلاه شما را بردارد!

وبلاگ عليرضا شهرياري






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.