۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

تعيين جهت قبله در روز 25 تيرماه با روشي ساده


تعيين جهت قبله در روز 25 تيرماه با روشي ساده امکان پذير است
مدير انجمن نجوم آماتوري ايران گفت: با پژوهشي که در سال جهاني نجوم صورت گرفته مردم هر نقطه از کره زمين در روزهاي 7 خرداد و 25 تيرماه هر سال بدون نياز به فرمولهاي دست و پاگير رياضي مي توانند جهت دقيق قبله را به راحتي تعيين کنند.

مسعود عتيقي روز يکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت :در روزهاي 7 خرداد و 25 تير ماه هر سال، هنگام ظهر شرعي درمکه معظمه ، خورشيد دقيقاً عمود بر کعبه مي تابد و اين امر سبب مي‌شود خانه کعبه در اين روزها به هنگام ظهر سايه نداشته باشد.
وي گفت: مردم در هر نقطه اي از کره زمين هنگام اذان ظهر مکه، سمت درست قبله را بدون فرمول رياضي و با دقت بالا مي توانند تعيين کنند، مثلا اين امکان در نمازخانه يک سازمان به راحتي صورت مي گيرد؛ به اين ترتيب که اگر در فضاي باز زماني که خورشيد مي تابد ، يک شاخص را از يک سقف تراز به سمت زمين آويزان کنيم سايه اين ريسمان در ساعت مقرر به روي زمين مي افتد که خلاف جهت سايه شاخص، قبله را نشان مي دهد و با استفاده از آن مي توان به راحتي جهت قبله را تعيين کرد.
ظهر شرعي در مکه مکرمه به وقت رسمي کشورمان در روز 7 خرداد، ساعت 12:48 و در روز 25 تير، 13:57 (به وقت تابستاني ايران) است و تعيين قبله بايد در اين زمان‌ها صورت گيرد.
عتيقي گفت: روزهاي 7 خرداد و 25 تير فرصتي مناسب براي تعيين دقيق قبله به ويژه براي مساجد ونمازخانه ها است که با ترسيم خطي باريک بر روي سايه در لحظه مذکور، براي هميشه اين مشکل در آن مکان برطرف خواهد شد.
وي گفت: مطرح شدن روزهاي 7 و 8 خرداد و 24 و 25 تيرماه براي تعيين قبله به اين دليل است که در اين روزها تغييرات ميل خورشيد در بهار تا 5/23 درجه ميل شمالي است و باتوجه به عرض جغرافيايي خانه کعبه يعني 21 درجه و 25 دقيقه در اين روزها يک بار هنگام جابجايي از استواي آسمان به سمت شمال کره آسمان و يک بار در هنگام بازگشت به سمت استواي سماوي ميل خورشيد با عرض خانه خدا يکي شده و خورشيد در هنگام رسيدن به نصف النهار محلي مکه (هنگام اذان ظهر مکه) درست در بالاي خانه کعبه (سمت الراس آن) قرار مي گيرد .
وي گفت: پژوهشهاي ساليان قبل نشان داد که در روز 24 تير خورشيد باميل 21 درجه و 33 دقيقه و درروز 25 تير خورشيد باميل 21 درجه و 23 دقيقه، دو محل علامت گذاري بر روي صفحه، به هم بسيار نزديک بودند به نحوي که مي توان گفت يک رد محسوب مي شدند.
مدير انجمن نجوم آماتوري گفت : بر اين اساس برخلاف برخي بيان ها در اين زمينه که تغييرات از يک روز به روز بعد و قبل مشکلي در تعيين دقيق ايجاد مي کند افزود : اگر مردم در روزهاي 24 و 25 نسبت به تعيين سمت قبله اقدام نمايند ، راستاي بدست آمده تغيير محسوسي نخواهد داشت و در هر صورت جهت صحيح را تعيين کرده اند.
عتيقي افزود : با تحقيقاتي که در مجتمع وزارت خارجه نيز انجام شد به خاطر سالهايي که کبيسه هستند يک روز بعد و قبل از زمانهاي ذکر شده نيز مي توان جهت قبله را تشخيص داد.
وي خاطر نشان کرد: پيش بيني ها نشان از اين دارد که تغييرات ميل خورشيد در حد چند دقيقه قوس نمي تواند اثر محسوسي در جابجايي سايه شاخص داشته باشد .
عتيقي افزود: عمل تعيين قبله در اين روزها با توجه به شاخص هاي گفته شده با دقيق ترين روش و به سادگي امکان پذير است وبا اصلاح برخي مشخصه ها در طول سال نيز اين امکان در هنگام ظهر شرعي در مکه معظمه وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.