۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۶, یکشنبه

استخدام در آموزش و پرورش : " کمدی و یا تراژدی " !




چندی پیش وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که قصد استخدام حدود 40 هزار نفر را دارد .


پس از صدور این اطلاعیه طبق گفته خود شان حدود 2 میلیون نفر برای ثبت نام مراجعه نمودند !

بخوانید :


" پيش‌بيني ثبت نام 2 ميليون نفر براي آزمون استخدامي آموزش و پرورش


تاريخ و ساعت : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۲:۳۹ کد خبر : 24707
رئيس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه به طور ميانگين روزانه 200 هزار نفر به سايت آموزش و پرورش مراجعه مي‌كنند، گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم براي آزمون استخدامي آموزش و پرورش 2 ميليون نفر ثبت‌نام كنند.
علي فرهادي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» افزود: تعداد بازديدكنندگان سايت وزارت آموزش و پرورش بالاست و امكان دارد افراد در هنگام بازكردن سايت با مشكل مواجه شوند اما سايت هيچ مشكلي ندارد.
وي ادامه داد: در حال حاضر به طور ميانگين روزانه 200 هزار نفر به سايت وزارت آموزش و پرورش مراجعه مي‌كنند كه پيش‌بيني مي‌كنيم براي آزمون استخدامي آموزش و پرورش 2 ميليون نفر ثبت‌نام كنند.
فرهادي در خصوص عده‌اي كه مبلغ آزمون را پرداخت كرده‌اند و اكنون متوجه شدند كه رشته و جنسيت مورد نظر آنها سهميه ندارد، گفت: متأسفانه اين افراد با مشاهده آگهي اوليه سايت و به رغم آنكه گفته شده بود، سهيمه متعاقباً اعلام مي‌شود، اقدام به پرداخت وجه ثبت‌نام كردند.
رئيس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ثبت‌نام تا 10 روز ديگر ادامه دارد."


شاید استقبال حدود 2 میلیون نفر برای پذیرش فقط 40 هزار نفر آن هم در دستگاهی مانند آموزش و پرورش – بنا بر شواهد و تجربیات این شغل اولویت انتخاب اکثر دانش آموزان و یا دانشجویان نیست - نه نشان از جایگاه مهم آن در پروسه توسعه و پیشرفت کشور که نشان از وضعیت وخیم بازار کار دارد !


و دقیقا از همین روست که سیاست گزاران و برنامه ریزان ترجیح می دهند افرادی را به سیستم جذب کنند که با هر شرایطی سازگار باشند درست مانند معلمان شرکتی که شرایط کاری آنان با هیچ برنامه استانداردی قابل تطابق نیست و احتمالا توقع آنان از معلمان حق التدریس هم کم تر باشد !


بگذریم ....


یکی از شرایط ثبت نام پرداخت مبلغ 5 هزار تومان  از سوی متقاضیان بوده است .


با یک محاسبه ساده مشخص می شود که در مجموع حدود 10 میلیارد تومان پول به حساب واریز شده است .
در حالی که اصل موضوع مورد مناقشه دولت و مجلس بوده است جمع آوری این مبالغ با چه توجیهی بوده و در حال حاضر سرنوشت این مبالغ چه شده است ؟
البته آموزش و پرورش در پاسخ به اعتراض حق التدریسان اعلام کرده است که آن ها در اولویت هستند ، چیزی که نمی توان با آزمون آن را مورد سنجش قرار داد !
در همین زمینه وزارت ، لیستی از معلمان حق التدریس را آماده و به مراکز و مناطق کشور ارسال کرده است که این ها در اولویت هستند ؛ شاید از این طریق بتوانند اعتراض آنان را تا مدتی خاموش کنند !
( اگرچه آن باید بشود که خواهد شد ... )
شاید همین کار مورد تقلید سایرین قرار بگیرد و آن ها نیز سعی کنند با استفاده از واژه داغ و جذاب " استخدام " در پی اهداف دیگری باشند ...


" سخن معلم "همواره بر این باور است که مدیریت منابع انسانی و نیز سیستم جذب نیرو در آموزش و پرورش اشکالات جدی دارد و لازمه رسیدن به یک آموزش و پرورشی که بتواند نیازهای جامعه را پاسخگو باشد همانا تحول در این  " سازوکار " هاست .


و لازمه تحقق چنین نگرشی برچیدن بساط " سیاست و مصلحت کاری " از همه ارکان آن و تغییر نگاه به فرآیند آموزش و کارکردهای آن است .

سخن معلم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.