۱۳۸۸ شهریور ۲۷, جمعه

آیت الله صانعی وضعیت رویت هلال شوال و میزان زكات فطره را اعلام كرد



ایسنا: آیت‌الله العظمی صانعی میزان زكات فطره، كفاره و شرایط رویت هلال ماه شوال را اعلام كرد.
دفتر آیت‌الله العظمی صانعی در مورد رویت هلال شوال، زكات فطره و كفاره امسال، نظرات این مرجع تقلید را اعلام كرد.
سوال1: در صورت رویت هلال و ثبوت آن در ایران با نظر به اینكه ممكن است هلال در بعضی از مناطق ایران رویت شده باشد، آیا ما می‌توانیم در كشورهای دیگر، حكم به ثبوت اول ماه نماییم؟
پاسخ: حسب مبنای اخیر این جانب رویت هلال بر فرض ثبوت شرعی آن در هر مملكت برای مملكت دیگر در صورتی كه در شب مشترك باشند اگر چه اشتراكشان در شب، در كل شب نباشد و به مقدار كمی باشد كفایت می‌كند.
سوال 2: مقدار زكات فطره را بیان فرمایید:
پاسخ: مقدار زكات فطره تقریبا سه كیلوگرم گندم، جو، خرما، كشمش و همچنین برنج می‌باشد كه امروزه جزء قوت غالب است و پرداختن قیمت هر كدام از آن ها به قیمت بازار همان محل هم كافی است و در حال حاضر قیمت سه كیلوگرم گندم در اكثر شهرهای ایران تقریبا 1500 تومان می‌باشد كه پرداخت آن مجزی و برائت دمه با آن حاصل می‌شود.
سوال 3: آیا مصرف زكات فطره همان مصارف هشت گانه زكات مال است یا خیر؟
پاسخ: مصارفش همان مصارف است لكن رعایت احتیاط مستحب در آن است كه به فقرای مومنین و شیعیان داده شود؛ كما این كه رعایت جهات افضلیت یعنی ترجیح خویشان بر غیر آن ها و همسایگان فقیر و سپس اهل علم فقیر مطلوب و موجب ثواب زیادتر می باشد.
سوال4: آیا پرداخت فطریه به مراكز و جاهایی كه اطمینان به مصرف آن در مصارف معین شده توسط شرع نداریم، جایز است یا خیر؟
پاسخ: مبرء ذمه نمی باشد و وثوق به مصرف در مصارف معینه شرعیه، لازم و شرط جواز و برائت ذمه است.
سوال5: یك مد طعام كه باید به عنوان كفاره یا فدیه به فقیر داده شود چه مقدار است؟
پاسخ: تقریبا هفتصد و پنجاه گرم ، معادل پانصد تومان است كه در كفاره یا فدیه منحصرا باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت كفایت نمی‌كند؛ مگر آنكه پول را به او بدهد كه او وكالتا طعام تهیه كند و وثوق به تهیه آن نیز داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.