۱۳۸۸ مرداد ۳, شنبه

آیت‌الله بیات زنجانی:اگر اعترافی اخذ شود دلیل پاکی بازداشت‌شدگان است

آیت‌الله بیات زنجانی:
اگر اعترافی اخذ شود دلیل پاکی بازداشت‌شدگان است
دویچه‌وله
آیت‌الله بیات زنجانی ضمن دفاع از مواضع هاشمی رفسنجانی، وی و کروبی را از معدود سرمایه‌های انقلاب خواند. به گفته‌ی زنجانی، هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار، تخلف از قانون است. وی مشروعیت نظام را در گرو رأی مردم دانسته است.
آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی، یک مرجع تقلید شعیه و از نمایندگان دوره‌های گذشته‌ی مجلس ایران است. وی در سخنان خود پیرامون مواضع اکبر هشمی رفسنجانی در مورد رویدادهای اخیر پس از انتخابات که خبرگزار ایلنا آن‌را منتشر کرده است، با دفاع کامل از رئیس مجمع تشخیص نظام و مهدی کروبی، آنان را در زمره «یاران اصیل انقلاب» دانسته و منتقدان هاشمی را «سیلی‌خوردگان از امام» خوانده است.
وی در بخشی از سخنان خود، منتقدان هاشمی و کروبی را به شدت به باد انتقاد گرفته که «این افرادی که امروز مثل بلبل حرف‌هایی علیه شخصیت‌های انقلاب را می‌زنند اگر یک روز در زندان شاه بودند نه تنها خودشان را از دست می‌دادند حتی مکان امام (ره) و اسرار ایشان را لو می‌دادند و خیلی از مسایل را بیان می‌کردند.»
بیات «تخریب شخصیت‌های اصیل انقلاب» را تخریب قرائتی از نظام دینی می‌داند که آیت‌الله خمینی آن‌را پایه‌گذاری کرده است. به گفته وی، «وقتی آن قرائت از نظام دینی خراب شد، جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی تبدیل می‌شود و چیزی می‌شود مانند بسیاری از حکومت‌های التقاطی به نام اسلام».
بیات زنجانی در این بخش از سخنان خود، به جبهه‌ی کسانی می‌پیوندد که با روند کنونی، جمهوریت نظام را در خطر می‌دانند و معتقدند جریانی برگرفته از برداشت‌های تندروانه گروهی از اسلام که اتفاقا اعتقادی به جمهوریت نیز ندارند، تلاش می‌کند حکومتی اسلامی را جایگزین جمهوری اسلامی کنند.
این موضوع در مبارزات انتخاباتی سال ۸۴ نیز برجسته شد. زمانی که محمود احمدی‌نژاد برای نخستین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، گروهی از منتقدان او معتقد بودند که وی در سخنان خود در مورد حکومت، همواره از عبارت “حکومت اسلامی” به‌جای “جمهوری اسلامی” استفاده می‌کند.



«مشروعیت در گرو اعتماد مردم»
در نگاه هاشمی رفسنجانی که در نماز جمعه مطرح شد، مشروعیت نظام را مردم تعیین می‌کنند. این دیدگاه به شدت مورد انتقاد محمد یزدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت. وی مشروعیت حکومت اسلامی را از آن خدا دانست و مردم را تنها تعیین‌کننده مقبولیت حکومت خواند. احمد خاتمی، عضو خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران نیز در تازه‌ترین سخنرانی خود، مشروعیت همه در نظام اسلامی را با ولی‌فقیه دانسته است.

بیات زنجانی در مقابل، تخریب‌کنندگان هاشمی را “مقلد ماوردی” نامیده و به جریان ردصلاحیت‌ها اشاره کرده است: «یکی از آقایان به خود من صراحتا گفت که ”اهل حل و عقد ۷ نفر هستند ما ۱۲ نفر“!!» به اعتقاد زنجانی، «”تغلب” مشروعیت را درست نمی‌کند و قدرت مشروعیت‌آور نیست. مشروعیت باید با اعتماد مردم به‌دست بیاید و با توصیه و استخلاف مشروعیت به‌وجود نمی‌آید.»


“اعترافات”
موضوع دیگری که در روزهای اخیر بارها در رسانه‌ها مطرح‌شده، احتمال پخش “اعترافات” دستگیرشدگان در حاشیه‌ی ناآرامی‌های اخیر در تهران است. بسیاری از منتقدان، استفاده از این شیوه برای اغنای افکار عمومی را شیوه‌ای “نخ‌نماشده” می‌دانند.

بیات زنجانی پا را از این حد فراتر می‌گذارد. وی که خود مرجع تقلید است، در خصوص مبنای شرعی و قانونی چنین “اعترافاتی”، به اصول ۳۲ و ۳۸ قانون اساسی ایران، در خصوص نحوه‌ی بازداشت افراد و شکنجه برای گرفتن اقرار و اعتراف، اشاره می‌کند. زنجانی می‌گوید: «هیچکس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون آن‌را معین می‌کند». وی در خصوص شکنجه تاکید دارد که «هر گونه شکنجه برای گرفتن اقرار یا کسب اطلاع ممنوع است و متخلف از این اصول طبق قانون مجازات می‌شود به همین دلیل اگر صدا وسیما این‌گونه اعترافات را پخش کند متخلف است و نیز اگر دستگاه قضایی در اخذ این اعترافات نقش داشته باشد نیز متخلف است.»
آیت‌الله بیات زنجانی مطرح‌شدن این دست موضوعات را موجب خدشه‌دارشدن «ذهنیت عامه مردم به انسان‌های خدوم» انقلاب ایران می‌داند. به گفته او «اگر اعترافی اخذ شود دلیل “بری” بودن و پاکی بازداشت‌شدگان است. با این‌گونه برخوردها نمی‌توان کسی یا اندیشه‌ای را محکوم کرد و من توصیه می‌‌کنم که آقایان اخلاق را رعایت کنند و هشدار می‌دهم که از انتقام خداوند بترسند و باید سرنوشت قدرت‌های بزرگ مانند شوروی برای آنها درس عبرتی باشد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.