۱۳۸۸ آذر ۱۲, پنجشنبه

شكرانه وحدت يا نمايش اختلافات؟...واقعاً مگر خدا کارها را اصلاح کند!


نمایندگان دوره هشتم ترجیح داده بودند به جای حضور در این نشست به برنامه های دیگر خود بپردازند به نحوی که خبرگزاری ها خبر دادند امسال برای پر کردن صندلی های مجلس کارمندان مجلس به کار گیری شدند!


عصرايران - دومین نشست "شکرانه اتحاد" امسال در حالی از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم برگزار شد که در جریان آن نه تنها اتحادی به چشم نمی خورد بلکه به نحوی بود که لاریجانی به جای شکر کردن خداوند به خاطر وحدت ، محبور شد برای « اصلاح امور » از خداوند استعانت کند! نشستی که لاریجانی با اعمال فشار برخی نمایندگان مجبور شد مهمانان سال گذشته را فاکتور بگیرد و بر خلاف سال قبل ، روسای مجالس قبلی را به آن دعوت نکند.




بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فضایی در کشور حاکم شد که بیشتر به صحنه نزاع گروهی شباهت داشت و به همین دلیل رسانه ها اظهار خوشبینی و اظهار امیدواری کردند که با ابتکار لاریجانی شاید این فضای سیاسی تا حدی تلطیف شود ؛ نکته ای که لاریجانی آن را داستانسرایی رسانه ها نام نهاد.




البته وي در اين باره توضيح نداد که آیا پیش قدم شدن مجلس در وحدت جریان های سیاسی حتی به صورت نمادین در این کشور داستان و افسانه است که مطرح کنندگان آن داستانسرا نامیده شوند؟!




با اين حال ، مهمانی امسال لاریجانی سوت و کور تر از آن بود که بتوان به آن نشست سران قوا گفت چرا که رئیس قوه مجریه ترجیح داد همچون نشست اول لاریجانی در این مهمانی نیز حاضر نشود؛ هرچند غیبت احمدی نژاد در نشست سال گذشته یک مفهوم داشت و غیبت او در نشست امسال و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یک معنا و مفهوم دیگر.




احمدی نژاد سال قبل در این اجلاس شرکت نکرد چون قرار بود در جریان آن ناطق نوری هاشمی رفسنجانی و کروبی و حداد که هرکدام به نوعی با او چالش هایی داشتند سخنرانی کنند . علاوه بر این اعلام شده بود سید محمد خاتمی و برخی دیگر از چهره های اصلاح طلب مهمان نشست شکرانه اتحاد هستند و قابل پیش بینی بود احمدی نژاد خود را در حلقه مخالفانش گرفتار نکند.




در حالی که امسال بعد از اعلام اولیه مبنی بر اینکه تنها سران سه قوه به نشست شکرانه اتحاد دعوت شده اند عملا انتظار می رفت رئیس دولت به عنوان یکی از سران قوا در مراسم حاضر شود اما چنين نشد و صندلي رئيس جمهور باز هم خالي ماند.




شاید اعلام دقیقه نودی دعوت از هاشمی رفسنجانی عاملی برای تردید احمدی نژاد اعلام شود در حالیکه نوع دعوت از هاشمی و آن هم تنها ساعاتی به برگزاری نشست همه حکایت از این داشت که هاشمی قطعا در این مراسم شرکت نمی کند و اتفاقا حضور او در این مراسم می توانست منشا سوال و حیرت شود به وي‍ژه آن كه پيشتر ، باهنر نائب رئيس مجلس گفته بود كه هامشي دعوت نشده است!




در نشست سال گذشته شکرانه اتحاد آیت ا... هاشمی شاهرودی، آیت ا... هاشمی رفسنجانی، دکتر علی لاریجانی،آیت ا... جنتی، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، آیت ا... مهدوی کنی، حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری، حجت الاسلام مهدی کروبی ، دکتر حداد عادل، حجت الاسلام سید محمد خاتمی ( به عنوان نماینده اردکان در مجلس اول و رئیس جمهور سابق کشورمان) ، ‌آیت ا... محمد یزدی ،حجت الاسلام دری نجف آبادی، آیت ا... امامی کاشانی ، عباسی وزیر تعاون، حاضر شده و عزت ا... سحابی، اسدا... کیان ارثی، هاشم صباغیان ،‌سید محمود دعایی ،‌ علی حکمت ( سر دبیر روزنامه توقیف شده خرداد) ، ابراهیم بای سلامی، علی اکبر محتشمی پور، صلواتی، جعفری و هادی غفاری نیز از جمله نمایندگان شاخص اصلاح طلبی بودند که دعوت لاریجانی را پذیرفتند و به بهارستان رفتند. نکته قابل توجه این بود که صندلی عزت ا... سحابی در کنار روح ا... حسینیان قرار گرفته بود.



با این حال امسال علی لاریجانی در اجلاس شکرانه اتحاد علاوه بر برادرش صادق که رئیس قوه قضاییه است تنها شاهد حضور حجت‌الاسلام گلپایگانی،، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله جنتی، محسن رضایی، پورمحمدی، قالیباف، سردار نقدی و برخی وزرای دولت بود و از آن نشست پرجمعيت پارسال نه نامي بود و نه نشاني!




نمایندگان دوره هشتم نیز عليرغم استقبال از برگزاری شکرانه اتحاد در روز سه شنبه که معمولا مجلس در این روز جلسه علنی دارد ترجیح داده بودند به جای حضور در این نشست به برنامه های دیگر خود بپردازند به نحوی که خبرگزاری ها خبر دادند امسال برای پر کردن صندلی های مجلس کارمندان مجلس به کار گیری شدند!




با این حال لاریجانی انتظار نداشت احمدی نژاد برای دومین مرتبه دعوتش را اجابت نکند و به همین دلیل نارضایتی خود را در نخستین دقایق آغاز جلسه به اصطلاح شکرانه اتحاد اعلام کرد و گفت: آقایان احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی تشریف نیاوردند و از خداوند سلامت و صحت برای آنها آرزو می کنیم وامیدوارم ان شاءالله خداوند امورات را اصلاح کند!




اما توجيهات دو طرف براي نيامدن نيز جالب توجه بود: دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که هاشمي دعوت نامه مجلس را ديروز دريافت كرد و به دليل تعيين شدن وقتي ديگر براي او كه از قبل در نظر گرفته شده امكان حضور در مجلس مهيا نشد .




احمدی نژاد هم به گفته رابط پارلمانی دولت ، قرار مصاحبه داشت و به همين دليل نتوانست بيايد و حال آن كه هر دوي اين ها مي توانستند ،‌با اندكي تغيير در برنامه هايشان-كه امري متعارف است- و اين همه حرف و حديث را به وجود نياورند.




در هر صورت برگزاری نشست شکرانه اتحاد برخلاف سال گذشته که با استقبال جریان های سیاسی مواجه و عاملی برای تعریف و تمجید از لاریجانی شد امسال باعث آزردگی خاطر لاریجانی شد و البته شاید برخی در کشیده شدن ماجرا به وضع فعلی بی تقصیر نبودند اما انفعال لاریجانی باعث شد با عدم دعوت از برخی مهمانان سال گذشته بهانه را از احمدی نژاد و دوستدارانش در مجلس بگیرد در حالی که احمدی نژاد نشان داد به جز حضور آن مهمانان دلایل دیگری نیز برای حاضر نشدن در مجلس دارد.




مراسم روز مجلس فرصتی بود برای نزدیک کردن افکار، نرم شدن دلها و باز شدن گره کور فضای سیاسی فعلی کشور که این فرصت بدون هیچ دستاوردی از دست رفت و عدم دعوت هاي معنا دار و غيبت هاي پرمعناي ديگر معادلات را پيچيده تر كرد... باید منتظر ماند تا این داستان به کجا ختم خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.