۱۳۸۸ خرداد ۲۶, سه‌شنبه

نشست خبری رییس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی 2

نشست خبری رییس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی2
حرکت مردم برای اصلاح انحرافات است/کیفرخواستی را علیه دولت ودستگاه‌هایی که خشونت کردند تنظیم می کنیم
قلم - رییس کمیته صیانت از آرای مهندس موسوی بیان کرد: امام خمینی (ره) زمانی خطاب به شورای نگهبان فرمودند می‌ترسم از آن روزی که عده‌ای دور شما را بگیرند ولی جوانان و مردم ما علیه این شورا برای احقاق حقوق خود شعار دهند؛ این اخطار امام (ره) به شورای نگهبان بوده است و امیدوارم که این شورا به این مطلب توجه داشته باشد.
به گزارش خبرنگار قلم نیوز، محتشمی پور همچنین گفت: نامزدهای انتخاباتی حق دارند در جلسات هیات‌های اجرایی انتخابات شرکت کنند ولی شورای نگهبان آن‌ها را از این حق قانونی محروم کرده است و ما نمی‌دانیم در این مدت چه تصمیماتی در هیات‌های اجرایی مطرح شده است و این یکی دیگر از تخلفات صورت گرفته در این انتخابات محسوب می‌شود.
رییس کمیته صیانت از آرای مهندس موسوی در ادامه به برخی تخلفات صورت گرفته از سوی رییس جمهور، هیات دولت و وزارت کشور در انتخابات اشاره کرد و افزود: طبق قانون هیچ یک از نامزدها نمی‌توانند از امکانات دولتی و بودجه عمومی کشور برای تبلیغات خود استفاده کنند اما رییس جمهور با هواپیمای دولتی و با استفاده از امکانات دولتی سفرهای تبلیغاتی خود را انجام داده است. همچنین تحت عنوان سود سهام عدالت بین افراد پول پخش کرده است و از طریق کمیته امداد اقداماتی صورت داده‌اند که در جهت خریدن رای مردم بوده است. استفاده از کارمندان و ماموران دولت در تبلیغات انتخاباتی نیز از دیگر مواردی است که قانون آن را منع کرده اما متاسفانه آقای احمدی نژاد از این مساله سوء استفاده کرده است.
محتشمی پور با اشاره به اینکه در قانون اساسی ذکر شده است که شرط صلاحیت یک فرد برای احراز پست ریاست جمهوری مواردی نظیر امانتداری و تقواست گفت: طبق گزارش دیوان محاسبات عمومی، یک میلیارد دلار از بودجه و درآمد این کشور در حساب‌های دولتی مفقود شده است و معلوم نیست، کجاست. این گزارش در مجلس قرائت شده و تاکنون پاسخی از سوی رییس جمهور دریافت نشده است. در کنار این‌ها دو هزار تخلف مالی در پرونده اقدامات آقای احمدی نژاد ثبت شده است و این امانتداری یک نامزد انتخاباتی را زیر سوال می‌برد.
رییس کمیته صیانت از آرای مهندس موسوی افزود: رییس جمهور در تبلیغات تلویزیونی خود دروغ‌های بسیار زیادی را مطرح کرد که این مساله عنوان تقوا را زیر سوال می‌برد و شرط احراز پست ریاست جمهوری را از او می‌گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شورای نگهبان از ما می‌خواست که مصداق تخلفات را ذکر کنیم اظهار کرد: حرف ما به شورای نگهبان این بود که موضوع بر سر یک صندوق یا دو صندوق نیست که مصداقی برای آن‌ها تعیین شود. این که در کشوری اجازه حضور قانونی به نمایندگان نامزدها داده نشود، شائبه تقلب وسیعی را ایجاد می‌کند ضمن اینکه ما موارد زیادی از تخلفات را در دست داریم و اعلام کرده‌ایم.
رییس کمیته صیانت از آرای مهندس موسوی درباره برخی از مصداق‌های تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر گفت: در حدود 70 حوزه انتخابیه، میزان رایی که در صندوق‌ها ریخته شده است نسبت به واجدین شرایط بسیار بیشتر است. مثلا در یک حوزه انتخابیه 140 درصد از واجدین شرایط رای داده بودند و این در حالی است که در تمام حوزه‌هایی که این اتفاق افتاده بود 80 یا 90 درصد رای آقای احمدی نژاد اعلام شده است یعنی بیش از 100 درصد در این حوزه‌ها به آقای احمدی نژاد رای داده‌اند.
وی با انتقاد از اتمام زودهنگام ساعات اخذ رای نسبت به ادوار گذشته از سوی وزارت کشور بیان کرد: چرا در ساعت 9 شب دستور توقف رای‌گیری به سراسر کشور صادر شده است؟ آیا خوف این نبوده است که هرچه بیشتر رای مردم گرفته شود، رای آقای مهندس موسوی بیشتر خواهد شد؟ با توجه به تخلفات وسیع صورت گرفته در این انتخابات، این انتخابات از بنیان باطل است و باید مجددا برگزار شود.
در ادامه این نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نظر شورای نگهبان راجع به پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب اظهار کرد: مطابق صحبت‌هایی که انجام شد،‌ آقای کدخدایی اعلام کرد که این پیشنهاد را فردا در شورای عمومی شورای نگهبان مطرح خواهد کرد و نتیجه را اعلام می‌کند. اگر شورای نگهبان به توافق برسد و این طرح را قبول کند، طرح کمیته حقیقت یاب می‌تواند مبنای حل مشکلات باشد.
رییس کمیته صیانت از آرای مهندس موسوی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازداشت ابطحی، با ابراز تاسف نسبت به دستگیری‌های صورت گرفته طی روزهای اخیر اظهار کرد: باعث تاسف ماست که چهره‌های سیاسی و طرفداران آقای موسوی، کروبی و آقای رضایی به بهانه‌های واهی دستگیر شوند. این به معنای ایجاد رعب، وحشت و خفقان است و چنین ترفندهایی در حرکت مردم تاثیرگذار نخواهد بود.
از محتشمی‌پور سوال شد که اگر شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد،‌ چه کاری صورت خواهید داد؟
وی پاسخ داد: متاسفانه عملکرد برخی دستگاه‌ها با اصول قانونی، حقوقی و ارزشی انقلاب کاملا مغایرت دارد و روشی را که برخی از سردمداران اجرایی اتخاذ کرده‌اند به گونه‌ای است که به دنبال تحمیل یک فرد یا افرادی بر مردم هستند و حضرت امام (ره) مخالف این مساله بودند. مجمع روحانیون مبارز و بر خی از شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌ها تصمیم دارند که در کنار مردم برای احقاق حقوق آن‌ها تا آخر بایستند. ما در این مسیر با هر گونه حرکت خشونت‌آمیز و قهرآمیز مخالفیم و این را ویژگی مخالفان خود می‌دانیم.
رییس کمیته صیانت از آرای مهندس موسوی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم شورای نگهبان جرات اینکه در مقابل اراده مردم بایستد را داشته باشد، یادآور شد: امام خمینی (ره) زمانی خطاب به شورای نگهبان فرمودند می‌ترسم از آن روزی که عده‌ای دور شما را بگیرند ولی جوانان و مردم ما علیه این شورا برای احقاق حقوق خود شعار دهند. این اخطار امام (ره) به شورای نگهبان بوده است و امیدوارم که این شورا به این مطلب توجه داشته باشد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا انقلاب دیگری در ایران در حال شکل‌گیری است؟ گفت: این یک حرکت اصلاحی است و انقلاب اسلامی نیز کاملا بر اساس یک رویکرد اصلاحی صورت گرفته است. امروز حرکت مردم ایران برای اصلاح انحرافاتی است که به وجود آمده است.
محتشمی پور درباره اقدامات احتمالی برای آزادی دستگیر شدگان در روزهای اخیر اظهار کرد: ما مخالف دستگیری‌ها و بروز خشونت هستیم و خشونت‌ها را در طرف مقابل می‌بینیم. ما به دنبال آزادی دستگیر‌شدگان بوده، هستیم و خواهیم بود و تا آزادی آن‌ها پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.
رییس کمیته صیانت از آرای مهندس موسوی با اشاره به کشته شدن افرادی در روزهای اخیر اظهار کرد: ما یک کمیته حقوقی تشکیل داده‌ایم و بنا داریم کیفرخواستی را علیه دولت و دستگاه‌هایی که اقدام به بروز خشونت و تخلف کرده‌اند تنظیم کنیم و به صورت عمومی برای ملت اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر به ابطال انتخابات امیدوار هستید؟ گفت: مطابق قانون اگر انتخابات با چالش جدی روبه‌رو شود و تقلب‌ها به گونه‌ای باشد که در انتخابات خللی وارد کند، ابطال انتخابات عملا امکان‌پذیر است. اگر با تشکیل کمیته حقیقت یاب موافقت شود و این کمیته بتواند موارد مختلف را بررسی کند و به پیش ببرد قطعا به نتیجه ابطال انتخابات منجر خواهد شد.
وی در پاسخ به اینکه اگر با تشکیل کمیته حقیقت یاب موافقت نشد چه می‌شود؟ گفت: به نظر ما این تنها راهی است که می‌توان به حقیقت رسید. دو پیشنهاد مشخص از سوی دو تن از نامزدها مطرح شده است و بدین ترتیب از طرف اقای کروبی پیشنهاد ابطال و تجدید انتخابات مطرح شده و از سوی آقای موسوی نیز پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب مطرح شده است که در نهایت به همان نتیجه خواهیم رسید اما این کمیته راهی عقلانی و منطقی است که برای همه قابل درک خواهد بود.
رییس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی با بیان اینکه انتخابات اخیر را کاملا مخدوش می‌دانیم و نتیجه این انتخابات رایی نیست که مردم در صندوق‌ها ریخته باشند، از برخوردهای خشونت‌آمیز صورت گرفته طی روزهای اخیر به شدت انتقاد کرد و افزود: جمله معروفی هست که می‌گوید دیکتاتورها یک شبه دیکتاتور نمی‌شوند. یکی از راه‌هایی که انسان‌ها را به دیکتاتوری و استبداد می‌رساند قانون‌شکنی، قلب وقایع و مطرح کردن مطالب کذب است.
وی در پایان گفت: متاسفانه آقای رییس جمهور فکر می‌کند که با دستگیری‌های فله‌ای و خشونت بی‌مهابا می‌تواند به اهداف خود برسد در حالی که این طور نیست و قطعا با چالش و مشکل جدی با افکار عمومی مواجه خواهد شد. من نصیحت می‌کنم که این راه را ادامه ندهند و نسبت به ملایمت و همراهی مردم اقدام کنند تا بتوانند به حیات سیاسی خود ادامه دهند.

۱ نظر:

از نظر و لطف شما متشكرم.